Orkhon Valley - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Orkhon Valley - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Orkhon Valley

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

03 September 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Weer een prachtige dag vandaag. Na het ontbijt douchen in het dorpj (jaja, alweer!), even langs de supermarkt en hup, daar gaan we weer. Wel weer veel autorijden, maar wat een geweldig landschap zie ik weer aan me voorbij trekken! We stoppen een paar keer zodat we foto's kunnen nemen van de omgeving en van een kudde yaks, maar ook zodat we gewoon een stuk kunnen lopen. Een heuvel op of gewoon de verte in. Op de ene plek schieten er zandkleurige muisachtigen in en uit hun holletjes, terwijl havikken in de lucht cirkelen op zoek naar een minder snelle. Op een andere plekken springen krekels voor mijn voeten op en blijven met een raar soort klikgeluid in de lucht hangen voor ze een stukje verderop weer landen. Op weer een andere plek rennen beestjes weg die nog het meest lijken op stokstaartjes. Weer een eind verder, we hebben de zandweg inmiddels al weer lang achter ons gelaten, kijken we neer op een vallei waar een rivier doorheen stroomt en waar bomen staan. De eerste bomen die we van dichtbij zien, trouwens.

Onze gids verteld dat er hier van 1937 tot 1939 in opdracht van Stalin monnikken naar beneden werden gegooid.

Mijjn nekwervels zijn inmiddels versleten door het gewiebel van mijn hoofd en mijn organen zijn allang vergeten op welke plek ze zaten voordat ze steeds door elkaar werden gesmeten!

We komen bij de gastfamilie van vanavond en delen weer gezellig een rondje snuiftabak. Deze is lekkerder dan de vorige! We krijgen er ook een beker milktea (yakmelk deze keer) en een snoepje bij. Vorige keer kregen we bij een familie een hard koekje van geitenmelk. Dat was echt niet te eten! Keihard, zuur en zout tegelijk. Ik heb het voorzichtig in mijn jaszak laten verdwijnen en later weggegooid.

Onze ger voor vanavond heeft een houtkachel en zodra het begint te regenen (rond half 7) komt de gastvrouw de kachel aansteken. In no time zweten we de tent uit! Dan komt ze krukjes uitdelen. Ze maakt ons met gebaren duidelijk dat we onze rugzakken daarop moeten leggen, want de vloet wordt nat. De wc hier is ook apart. In 1 hokje zitten 2 gaten in de vloer, dus ik neem aan dat het de bedoeling is dat je gezellig samen je ding doet? Op de vloer ligt zeil dat om de gaten heen is gesneden en er staat een grote schaal wierook tegen de stank. Dat laatste kan ik zeer waarderen en houdt blijkbaar ook de vliegen weg.

Ons avondeten krijgen we in onze ger zodat we niet door de regen hoeven. Nu is het wachten tot we buiten onze tanden kunnen gaan poetsen voor we naar bed gaan. Maar eerst goed nadenken wat ik in moet pakken voor de 3 dagen die we gaan paardrijden. Alles moet in de dagrugzak passen dus dit ga ik doen. Aan: lange broek, sokken, schoenen, t-shirt en jasje om mijn middel. In de rugzak: legging en shirt met lange mouwen voor 's avonds en gelijk om in te slapen, hoody voor 's avonds, 1 paar sokken, 2 slipjes, zijden slaapzak (voor in de warme slaapzak), sarong, tandenborstel, tandpasta, natte tissues om me mee te wassen, zaklamp, wekkertje en pakje tissues als toiletpapier. Oja en regenbroek en regenjack! Kleine camera gaat in mijn broekzak en de grote camera om mijn nek. Dat moet goed komen!

Nu nog even een blok hout in de kachel stoppen voor het vuur uitgaat.

  • 03 September 2018 - 21:20

    Fred:

    Ik weet wel een leuke, intensieve baan voor je in Mongolië: hospitality trainer.
    Want als ik je verhalen zo lees dan is er met weinig middelen heel veel te verbeteren bij al je gastadressen.

    Enfin, volgens mij zit je nu vroeg in de ochtend, om 05:00 uur al, dit verhaal te uploaden....het is net een werkvakantie zo.....hihi.....en dit is pas je 11e blog....ben benieuwd.

  • 03 September 2018 - 21:23

    Kelly:

    Havik komt in bosachtige gebieden voor, dit is wrs een steppearend zegt Frank, hij kan t niet goed zien op jouw foto dus slag om de arm :)
    Ben benieuwd naar je paardenrit!

  • 03 September 2018 - 21:28

    Kelly:

    Berichtje hierboven ging over de vliegende vogel foto.
    De ‘havik’ op het hekje is hij nog aan t opzoeken.
    Misschien een Mongoolse havik zegt ie hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mongolië

3 weken Mongolië

Recente Reisverslagen:

05 September 2018

De laatste

04 September 2018

Hot springs en het klooster

04 September 2018

Drie dagen te paard

03 September 2018

Orkhon Valley

03 September 2018

Lekke band
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 876
Totaal aantal bezoekers 186120

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: