Douche dag en Mars - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Douche dag en Mars - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Douche dag en Mars

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

03 September 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Het heeft de hele nacht af en aan geregend, maar koud was het niet. Voordeel van de regen: geen vliegen in het toilet! Het komt niet met bakken uit de hemel, het is meer een beetje miezer, maar buiten eten zit er niet in, dus komt iedereen in onze ger ontbijten. Sommige hebben nog een pijnlijke kont van het kameelrijden, anderen al spierpijn van het duinklimmen en 2 hebben last van misselijkheid en diarree. Ik heb vooralsnog nergens last van.

Weer 120 km heen en weer bonken op de zandweg, die eigenlijk inmiddels niet meer is dan een wielspoor, naar een plek waar we een berg op kunnen om naar rotstekeningen van 5000 jaar oud te kijken. Dus beginnen we weer te klimmen, ons hardop afvragend waarom ze die tekeningen op 250 meter hoogte hebben gemaakt en niet onderaan de berg. Ik zal een paar foto's van de rotstekeningen plaatsen, dan kan je kijken of ze de moeite van de klim en de afdaling waard waren! Was de afdaling in het zand gisteren een kwestie van 'grote sprongen snel beneden', deze afdaling is voetje voor voetje en heel goed opletten ivm alle kleine losse steentjes.

Als iedereen zonder ongelukken weer beneden is rijden we nog een uur voor we in een dorpje zijn waar er een publieke douche is. Vanmorgen met inpakken hebben we al schone kleren, shampoo, zeep en een handdoek apart gehouden en nu gaan we dus voor het eerst in 4 dagen weer douchen. Er zijn 3 douches en de eerste die er weer uit komt verteld de wachtenden dat het water tegen alle verwachtingen in warm is, hoewel de druk niet geweldig blijkt. Maakt niet uit, na een uur is iedereen weer schoon en blij. En oh wonder, de bedden in de gers blijken ook nog redelijk comfortabel te zijn. Het is grappig te merken hoe snel je met heel weinig tevreden en zelfs blij kan zijn.

Na het avondeten stappen we weer met zijn allen de busjes in en rijden we naar Bayanzag oftewel Flaming Cliffs. Het is een ongelooflijke aanblik, zo stel ik me Mars voor: rode cliffs en plateau's met groeven en gleuven, keiharde wind en ver weg maar overal om ons heen schoten er bliksemschichten door de lucht. De zonsondergang was, in combinatie met de donkere wolken en regengordijnen in de verte, spectaculair en dit krijgt zeker een plaats in mijn top 10 van mooiste dingen die ik ooit heb gezien.

• 03 September 2018 - 04:50

Kelly:

Wow! De Flaming Cliffs klinken (en zien er op de foto) spectaculair uit! Mooi hoor!
    Ennuh jij had toch een dik blauw oog?? Nergens last van... wel super dat je verder nog nergens laat van hebt!
    Wat fijn douchen na 4 dagen... Kwamen er stiekem ook geen vliegen op jullie af? ;)

• 03 September 2018 - 05:41

Denise :

Wat super mooi zeg. Ja de moeite waard wat mij betreft. En wat heerlijk een douche!

• 03 September 2018 - 08:19

Fred:

Enfin, áls je al zitvlees had is dat er nu na 1.000 kilometer hotsebotsen wel weg. En als ik zou moeten kiezen tussen de dramatische zonsondergang of de rotstekeningen dan kies ik beslist voor de eerste......mooooooi !!