Start tour over Russische busjes wc's en nog veel - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Start tour over Russische busjes wc's en nog veel - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Start tour over Russische busjes wc's en nog veel

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

01 September 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Tsagaan Suvarga

Met 2 Russische busjes vertrokken we vanmorgen met in totaal 8 mensen waarvan er buiten mij nog 4 anderen de 15 daagse tour doen. De rest haakt na een week weer af. De gids en de drivers moesten eerst boodschappen doen, dus de eerste stop was de supermarkt. Terwijl we stonden te wachten tot iedereen zijn boodschappen had gedaan kwam er een heel oud Mongools vrouwtje langs lopen. Het was een hele moderne, met rechtopstaand geblondeerd haar, strak truitje en hooggehakte laarzen over een strakke zwarte broek. Ze ging op een randje zitten en stak een sigaret op. Al snel kwam er een jongere man naast haar zitten die haar een plastic tas gaf. Uit de tas kwam een traditionele Mongoolse jurk die ze over haar kleding heen aantrok. Het was een heel apart gezicht, dat super moderne kapsel boven die traditionele kleding.

We rijden uren over een weg die bijna zonder bochten onder ons door zoeft door een landschap van groene velden met kleine wilde bloemen en groene bergen op de achtergrond. Kuddes paarden, schapen, geiten, runderen en zelfs kamelen hebben hier alle ruimte en sjokken voort of staan bij een waterplek. Soms ligt er een dood beest langs de weg waar de roofvogels stukken vanaf trekken of waarvan alleen nog maar huid over is. Dan zie ik een paard dat er blijkbaar nog niet zolang ligt. Het heeft wel al een opgezwollen buik, maar de gieren hebben hem nog niet ontdekt. Een paar meter verder staat een veulen, de rest van de kudde is nergens te bekennen
Dan ineens is er, in the middle of nowhere, een soort van restaurant. Dit is gelijk onze eerste kennismaking met de Mongolese toiletten buiten de stad. Nu ben ik inmiddels wel wat gewend, maar dit gaat werkelijk alle perken te buiten. Om te beginnen zitten er geen deuren in. Het zijn 3 hokjes naast elkaar met een metertje ervoor een muurtje. Elk hokje heeft een planken vloer waarvan de middelste plank ontbreekt. De grond eronder is niet ver weg, dus alles ligt vol in het zicht. En je moet wel naar beneden kijken om ervoor te zorgen dat het daar terecht komt. Aan vliegen geen gebrek en de stank is werkelijk niet te harden! Nu snap ik ook waarom er geen deuren zijn, want je hebt elk zuchtje frisse lucht nodig!

Om een uur of 4 verlaten we de geasfalteerde weg en rijden we een zandpad vol kuilen op. Daar rijden we nog een uurtje overheen tot we bij Tsagaan Suvarga oftwel de witte stuppa komen. Probeer je dit voor te stellen: zo'n 400 meter bizar gevormde zandkleurige en witte cliffs, waar strepen in pasteltinten paars, oranje en rood doorheen lopen. Beneden ligt een glooiend landschap van hetzelfde materiaal maar in iets donkerder kleuren en die eindigen in de met witte en lila bloemen bedekte weilanden van onderweg om in de verte over te gaan in een strakblauwe lucht. Om stil van te worden!

Nog een half uurtje over de zandweg en we zijn in ons eerste kamp. We beginnen in de ger van de familie die hier woont en krijgen allemaal een bord noedels met wat vlees en een beker milktea. De zon zakt weg onder de horizon en ondanks het mooie uitzicht haast ik me naar het toilethok voor het donker invalt, want donker is hier ook echt donker. Het toilet staat wat verder van de gers weg en dat is ongetwijfeld met een reden. Ook hier ontbreken de deuren en er is zelfs geen muurtje. Het is nu bijna donker en dat heeft als voordeel dat alles wat onder me ligt onzichtbaar is. Helaas gaat dat niet op voor de geur...

In elke ger staan 4 bedden in een vierkant opgesteld en we krijgen allemaal een hele dikke slaapzak. Dus lakenzak erin gepropt, tanden poetsen achter de ger en een paar natte doekjes nemen de plaats in van een douche. Dat is zo voor een keer niet erg, maar ik ben benieuwd wanneer en hoe vaak we op deze trip kunnen douchen.

• 01 September 2018 - 14:20

Fred:

Wat een shit story zeg!

• 01 September 2018 - 14:40

Lilian:

Jeetje, ik moet er niet aan denken, respect voor jou met je reizen all over the world!
    Maar daar in tegen zie je wel wat....geniet ervan....xxx

• 01 September 2018 - 16:25

Wil & Klasina:

Hoi Phily volgens ons ben je nu bij het eind van de wereld. Alles is daar primitief het is gewoon overleven.
    Maar jij komt daar wel uit en je bent wel wat gewend hoor.
    Je moet alles beleven en vooral genieten.
    Het is indrukwekkend wij volgen jou met plezier.
    Phily kijk goed uit en pas op meer dan goed op je zelf.
    Dikke Kus xxxxx

• 01 September 2018 - 22:25

Stephanie :

Op de toilethokjes na zijn de foto’s wel prachtig!
    Dikke kus xxx Stephanie

• 02 September 2018 - 05:54

Kelly:

Oh joh ik zie gewoon een lamp (sensor?) aan de buitenkant van het toilethok hoor :)
    Ik rook de stank door je verhaal heen, bah niet best!
    Ger ziet er wel gezellig uit en prachtige zandvlakte zeg! x

• 02 September 2018 - 08:50

Marlene:

OMG wat een avontuur, gewoon een cultuurshock, maar respect voor je moed Phily. Take care. xxx Marlene

• 02 September 2018 - 09:09

Mirjam:

Wat een avontuur, geweldig nooie natuur. Maar ik zie het wel op national Geographic