Lekke band - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Lekke band - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Lekke band

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

03 September 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Gelukkig stond de zon vanochtend weer aan een strak blauwe hemel en was de temperatuur al snel weer aangenaam. We waren nog maar net op weg of we kwamen een klein rood autootje tegen. Drie grote blanke mannen liepen eromheen maar het was wel duidelijk dat ze goed vastzaten in het zand. Aan het opschrift op de auto te zien deden ze mee aan de Mongol ralley, die van Londen naar Rusland gaat. Met vereende krachten kregen we ze weer los, maar volgens onze driver zouden ze met deze banden al snel weer vastlopen. Maar goed, dat is hun probleem.

Na een uurtje rijden kwamen we, voor het eerst sinds dagen, weer op een zandweg terecht. Dat rijdt toch een stuk sneller en prettiger. Groot was dus ook onze verbazing toen we een lekke band kregen! We rijden al dagen over stenen, keien en rotsen en alles gaat goed. En nu krijgen we een lekke band op een zandweg??? Maar vooruit, de reserveband was snel gepakt en terwijl de driver de banden wisselden was het voor ons een mooie gelegenheid om even een stukje te lopen. Ik zag allemaal kleine holletjes in het zand naast de weg en hoorde ook overal gepiep vandaan komen. Na goed zoeken zag ik af en toe razendsnel een gerbil tussen het gras doorschieten. Grappige kleine beestjes!

En dan... eindelijk... een asfaltweg! Voor er 5 minuten voorbij zijn zitten we alle 5 te slapen, want dat kan alleen op een vlakke weg.
Weer een eind verder een minder leuk gezicht: net langs de weg ligt een dood paard en 2 gieren en een arend staan op het punt aan hun maal te beginnen. Het stinkt als een malle, dus na een paar foto's vervolgen we onze weg weer.

We stoppen nog bij een raar soort monument met een heleboel standbeelden van paarden op ware grootte. Dit waren en zijn blijkbaar bekende racepaarden in Mongolië. Achter het monument liggen allemaal paardenschedels en hier lukt het me wel om een gerbil op de foto te krijgen.
Vannacht slapen we in een hotel in Arvaikheer. Onze laatste kans om accu's op te laden, want vanaf morgen slapen we bij families in gers en verplaatsen we ons 3 dagen per paard.

• 03 September 2018 - 21:00

Kelly :

Je verhalen gaan zo snel! Heb geen tijd om op alles te reageren!
    Maar ja dat krijg je als je 14 dagen offline bent.
    Frank vond de gieren/arend wel wat :)
    Minder leuk dan idd dat ze aan een dood paard happen...
    Maar jeeeeh weer gerbils!
    Bizar dat jullie nu pas weer een zandweg én asfaltweg tegenkomen. Kan je je hier in NL toch niet voorstellen!

• 03 September 2018 - 21:12

Fred:

Ik ben wel benieuwd hoe sterk de verhalen van je groepsleden verschillen van die van jou. Jij ziet altijd heel veel, hebt er een leuke, unieke interpretatie van.....dat is lang niet iedereen gegeven....je blog is daarvan je getuige. ;o)