Gandan Khiid - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Gandan Khiid - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Gandan Khiid

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

17 Augustus 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Omdat ik morgen met een Amerikaanse en een Frans koppel 15 dagen de woestijn en steppe in ga leek het me handig om de nacht ervoor te slapen in het hostel vanwaar de tour start. De driver zou me vanmorgen om 10 uur op komen halen. Hij was redelijk op tijd, namelijk om 10.45 uur. Vervolgens was de kamer die ik zou krijgen toch niet beschikbaar, dus nu slaap ik in mijn uppie in een kamer met 2 stapelbedden. Ik had namelijk wel duidelijk gemaakt dat ik NIET op een slaapzaal wilde liggen. Dus lig ik er nu toch, maar dan wel alleen en dat is oké.

En toen maar weer aan de wandel gegaan. Mijn beenspieren weten niet ze overkomt! Eerst naar Gandan Khiid, een van Mongolië's meest belangrijke Boeddhistische kloosters. De volledige naam is Gandantegchinlen, wat zoveel betekent als 'the great place of complete joy'. De 13e Dalai Lama schijnt hier in 1904 te hebben gewoond toen hij uit Tibet moest vluchten vanwege de Britse invasie. In het belangrijkste gebouw van dit klooster staat een 26 meter hoog beeld, gemaakt van koper met een dun laagje goud. Dit holle beeld bevat 26 ton medicinale kruiden, 334 sutras, 2.000.000 bundels mantra's en een hele ger inclusief huisraad!
Uiteraard vind je door het hele klooster gebedsmolens in alle maten en van allerlei materiaal. De meeste zijn echter toch van koper en die glimmen in de zon door de vele handen die ze laten draaien.
Voor het klooster ligt een langgerekt plein met daarop meer duiven dan er op De Dam zijn. Met de bijbehorende duivenvoerverkopers, waaronder een oudere man onder een roze parasol die steeds zijn geld zat te tellen.

Daarvandaan had ik bedacht om het Nationale Park op te zoeken, dus met de Lonely Planet in de aanslag ging ik op weg. Het centrum ken ik inmiddels redelijk goed en het park zou daar iets buiten moeten liggen. En dat ligt het inderdaad. Dat wil zeggen: dat wat ooit het park moet zijn geweest. Het is nu een wildernis met een grote leegstaande en half gesloopte fontein, paden vol met kuilen en overwoekerde banken. Je begrijpt dat ik er toch doorheen ben gelopen omdat ik dacht: als ik er zo doorheen loop en zo afbuig moet ik er daar weer uitkomen. Nou... not dus! Geen idee waar ik was en toch stug door blijven lopen, want misschien dat ik het na de volgende bocht wel weer zou weten. Uiteindelijk zag ik een hoog gebouw ergens tusendoor komen dat ik herkende en na die richting te hebben aangehouden kwam het allemaal weer goed.

Voordeel van deze spontane 'city trip' was dat ik ineens voor The black burger factory stond, die de beste hamburgers van de stad zou hebben. En omdat de komende 15 dagen vast alleen maar Mongolees voedsel brengt en mijn buik inmiddels wel aan eten toe was, was de burger al snel besteld. Kosten van 1 grote hamburger met cranberry- en tartarsaus en allerlei groen zoals bv courgette ertussen en ook nog een patatje: € 3,38! En echt super lekker! Je krijgt er ook nog zwarte! weggooihandschoentjes bij!

Daarna mezelf naar het hostel gesleept waar de andere gasten die in de huiskamer zaten me vertelde dat er geen warm water was om te douchen, maar dat je water kon koken om te mengen. Hoe je dat dan moet doen was me niet duidelijk, dus ik ging maar gewoon voor een korte en koude douche. Maar o mazzel, ik stond nog voorzichtig het koude water op mijn benen te richten toen het langzaam warmer werd. Yeeehhhhh, joepie!!!

Straks mijn rugzak weer inpakken en dan morgenochtend om 8.30 vertrekken. Even voor de duidelijkheid: ik ga 15 dagen de woestijn en steppe in en slaap alle nachten in een ger. Daar is geen wifi en er komen dus tot na die tijd geen reisverslagen.
En dan krijgen jullie alles tegelijk. :-)

  • 17 Augustus 2018 - 12:56

    Kelly:

    Oh no 15 dagen zonder jouw verslagen!
    Hoe moet dat nou?!
    Ennuh ook 15 dagen zonder douche? Of kun je daar ook water koken en mengen? :)
    Heeel veeel plezier mam! Lekekr genieten! xx

  • 17 Augustus 2018 - 13:09

    MA:

    ben benieuwd met wat voor nieuwtjes je te vertellen heb na jouw woestijn trip(niet verdwalen hoor)en wat eet je dan? goede reis verder xxxx

  • 17 Augustus 2018 - 13:11

    Astrid:

    Nou klinkt leuk .....
    Heel veel plezier en kijk ajb uit!
    Wacht op je volgende verslag xxxx

  • 17 Augustus 2018 - 15:21

    Sonja:

    Gebedsmolen misschien iets voor je tuin...

  • 17 Augustus 2018 - 16:39

    Wil & Klasina:

    Hoi Phily.Maar nee in de woestijn heb je geen badhuis hoor.
    Dat wordt dus een beetje aanmodderen.
    Maar dat lukt je wel, je bent daar zo gedreven in, na al die reizen.
    Wij kijken vol belangstelling uit naar je volgende verslag.
    Dat kan wel een tijdje duren hé
    Dat verslag is dadelijk zo groot als een telefoonboek.
    Nou ja dan hebben wij wat te lezen.
    Veel plezier en pas goed op jezelf in de vreemde.
    Veel liefs van ons,
    Groetjes Wil klasina

  • 17 Augustus 2018 - 17:31

    Fred:

    Volgens mij ga je nu pas echt op reis. Eindelijk offline, even alleen maar lokaal aanwezig. Geen berichtjes van hier: geweldig....toch? ;o)

  • 17 Augustus 2018 - 18:02

    Sonja:

    Nou , veel te lezen in Phili's
    "Lonely planet. ".

  • 17 Augustus 2018 - 19:17

    Mirjam:

    Lekker zo'n koude douche

  • 17 Augustus 2018 - 19:19

    Mirjam:

    Spannend hoor nu echt de woestijn in. Heel veel succes en goede reis

  • 17 Augustus 2018 - 20:25

    Rachel:

    Finally offline :p

    Geniet ervan mam, doen wij ook.
    X

  • 18 Augustus 2018 - 06:40

    Joop Niezen:

    Zo globetrotter... weer op pad. Prachtig verhaal. Ga zo door. Pas goed op jezelf.
    Liefs Joop

  • 18 Augustus 2018 - 06:45

    Roger:

    Hoi Phily,
    Waarschijnlijk het eerste berichtje als je weer terug bent in de bebouwde wereld.
    De stad waar je was zag er relaxed uit, volgens mij ook hele aardige mensen.
    Heb een tijdje geleden de steppe van Mongolië op TV gezien, werkelijk adembenemend.
    Ben heel erg benieuwd of jij dit ook zo ervaren hebt.
    We kijken uit naar je verslag.
    Groetjes Roger en Ingrid.

  • 20 Augustus 2018 - 08:46

    Marlene:

    Ben zo benieuwd wat dat met je doet, 15 dagen in de woestijn, in de steppe, slapen in een ger dit alles offline. Geniet er van.
    liefs,
    Marlene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mongolië

3 weken Mongolië

Recente Reisverslagen:

05 September 2018

De laatste

04 September 2018

Hot springs en het klooster

04 September 2018

Drie dagen te paard

03 September 2018

Orkhon Valley

03 September 2018

Lekke band
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1071
Totaal aantal bezoekers 185850

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: