Olifanten, een koe en een everzwijn - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu Olifanten, een koe en een everzwijn - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Olifanten, een koe en een everzwijn

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

03 Maart 2008 | Ghana, Accra

Toen ik vrijdag op mijn werk kwam stond er een koe aan de boom vast gebonden waar we normaal gesproken onze fiets onder zetten. Alhassan stond al op wacht: "Madame Phily,do not put your bike there!Is dangerous cow. Killed a child!" "Really Alhassan, did it kill a child?" "Yes, killed. Not death but killed." Ohhhkeee, killed but not dead. Dat scheelt.

Na het werk snel naar het busstation. 's Morgens vroeg had ik voor Roos en mij al tickets gekocht voor de Metromass naar Mole National Park. De vertrektijd van de bus is 13.30 uur, dus toen we om 14.30 uur vertrokken vonden we dat het heel snel ging. De Metromass is een grote bus, maar zat evenzogoed propvol. Zelfs in het middenpad stonden en zaten mensen. Aangezien de rit 3 tot 4 uur duurt, waren we blij dat we stoelen hadden. Natuurlijk zijn verreweg de meeste wegen niet geasfalteerd, dus hobberdebonkten we vrolijk over de dirtroads.
Rond 6 uur kwamen we in Mole aan. Net op tijd om te kunnen zien dat het zwembad uitkeek over een prachtig panorama. Omdat een kamer ons budget te boven ging en je voor de dormitory's niet kon reserveren, waren we blij te horen dat er nog plaats was.
Toen Roos de deur van de slaapzaal naar de badkamer opende, kwamen 3 grote kakkerlakken haar tegemoet.Met een grote sprong naar achter sloeg ze de deur weer dicht. De volgende 2 dagen bestond mijn taak er dus uit om de door spray verdoofde kakkerlakken te vangen en buiten te deponeren.
In het bovenste stapelbed, onder een langzaam draaiende ventilator, bracht ik een 1e warme en klamme nacht door. Daardoor was ik de volgende ochtend voor 6 uur alweer buiten. Uitkijkend over de waterplaats ver onder mij zag ik al snel de eerste olifant en strepen in het water die alleen maar krokodillen konden zijn.
Natuurlijk was Roos op tijd wakker voor de safariwalk, en met 8 anderen en een gids gingen we op weg.
Bij de waterplaats genoten we van de aanblik van badende olifanten. Volgens de gids moet je normaal gesproken 50 meter afstand houden tussen jou en een olifant, maar omdat deze in het water stonden en dus niet snel konden bewegen door de modder was een afstand van 10 meter oke.
Nu kan ik je vertellen dit heel weinig is. Zeker als een heel grote bul je geen tel uit het oog verliest. Maar wat een geweldig beeld! Badende en spelende olifanten bijna onder handbereik. Ik was zo onder de indruk dat ik alleen maar foto's maakte, en pas later besefte dat ik ook kon filmen. Na de waterplaats hebben we nog een uur rond gelopen en veel antilopen en everzwijnen gezien. Toen toch nog maar even naar de waterplaats, deze keer iets verder bij de badende olifanten vandaan, maar toen heb ik wel gefilmd. Ik hoop dat ik dat straks kan plaatsen. Ook het filmpje met wegrennende herten kan zo op Animal Planet.

Omdat het eten bij het zwembad behoorlijk prijzig was en we druk zaten te rekenen en steeds boven ons budget uitkwamen (ontbijt hadden we al gedaan met crackers) waren we blij met de ontdekking van een vrouwtje dat min of meer clandestien maaltijden verkocht. Dus bij haar de lunch besteld. En inderdaad, toen we op de afgesproken tijd kwamen was ons eten al klaar. De borden en pannetjes waren niet brandschoon, maar het smaakte er niet minder op. Diner besteld en nog even lekker naar het zwembad. Wat een leven! Zwemmen en dan onder de parasol kijken naar de olifanten beneden.
Terwijl we samen aan een houten picknicktafel zaten te eten (verder had blijkbaar niemand ons eettentje ontdekt) kwam er vanuit het donker een everzwijn (warthog) aangehobbeld. Roos met een sprong op mijn bank, niet van plan er nog vanaf te komen. Nu zien die beesten er inderdaad heel vervaarlijk uit, hoewel deze wel aardig tam leek. Hij legde zijn kop op de bank waar Roos net nog zat, en keek zo schuin naar ons op. Helaas kan ik je daar geen foto van laten zien, omdat die op Roos' toestel zit. Maar je moet van me aannemen dat het geen gezicht is, en de meest vreemde tafelgenoot die ik ooit heb gehad!

  • 03 Maart 2008 - 16:08

    Fred:

    Hi, geweldige ervaring met al die Jumbo's, ze zijn inderdaad heul groot, ook in vergelijking met de Aziatische soort. Enne.... kijk uit dat je in het donker niet struikelt over een jumbohoop...die zijn ook imposant.
    .....never a dull day if you're far away...

    Enne...over die kakkerdingesen....ik neem aan dat die met verdoving en al uiteindelijk op de houtskoolgrill belanden omdat ze vol zitten met proteinen ?

    Meer van dit soort close encounter stories (en beelden) graag. Daar geniet deze man nogal van...

  • 03 Maart 2008 - 16:14

    Caro:

    Jeminee! Wat een schitterende foto's en wat een mooi verhaal!Wat een ervaring!!!Ik stap zo IN een Jumbo..)-:

  • 04 Maart 2008 - 10:18

    Ellen:

    Jeetje meis wat een mooi verhaal. Echt, geweldige foto's. Ik heb er weer van genoten. En wat groot zijn die Jumbo beesten. Kijk wel uit met die vieze kakkerlakken. brrrr...... Geniet van al het moois.
    Liefs Ellenxx

  • 04 Maart 2008 - 11:19

    Raytje:

    Mooi filmpje hor... wij zijn zondag samen naar Dierenpark Amersfoort geweest dat was toch wel anders.. haha!!

  • 05 Maart 2008 - 10:45

    Lucie:

    Hoi Phily, schitterende beelden, echt zo uit National Geografic. Hier doe je het ook voor om te werken in een ander land. Je lijkt er voolop van te genieten. Jaq is jaloers en zou zo naar je toe willen gaan, maar zij gaat van de zomer weer naar Curacao. Ze heeft jou reisgenen, hoe is dat nu toch mogelijk? Wat is de wereld toch mooi en wat is er veel te zien. Ik ben benieuwd naar alle films en foto's, maar zo krijgen we toch al een schitterd beeld. Zie je als je thuis bent. Gr. Lucie

  • 05 Maart 2008 - 21:22

    Ma:

    hoi phily. heerlijk te lezen dat jij zo van alles met alle plezier beleef .hitte,ongedierte,hobbelbus,karig eten,en genieten van soorten wild binnen dicht bereik

    geniet van dit avontuur (twee soorten)

    x. ma.

  • 06 Maart 2008 - 15:55

    Thea:

    Tjonge, Phily, ik wist niet dat jij zo'n dierenvriend bent. Je trekt ze wel aan he? Maar kijk uit voor die beesten met een platte kop; die hebben een hele grote bek en heel scherpe tanden!!! Al zullen die niet in dat zwembad van jullie zitten.... Het is wel genieten hoor, al die verhalen van je. Ga zo door; je fanclub hangt aan je lippen. (Misschien een idee, om reisreporter te worden?!) Nou geniet ze en tot een volgende keer. Groetjes Thea

  • 06 Maart 2008 - 16:13

    Wil:

    Geweldig wat een verhalen en foto's.Ik geniet ervan en zou erg graag eens om een hoekje bij je willen kijken. Blijf ons op de hoogte houden en geniet ze.
    liefs Wil

  • 08 Maart 2008 - 11:06

    Sonja:

    hoi avonturierster,
    als ik al je leuke ervaringen lees kan ik me voorstellen dat je ons en Holland niet mis... of wel?
    Verleden week hebben wij een behoorlijke storm gehad ik moest om half 4 in de ochtend en in de regen mijn balkonnetje op om de schutting recht te zetten het heeft zelfs heel even gesneeuwd.nu schijnt het zonnetje maar toch nog koud.

    Je zal inmiddels ook wel een kapitaal aan foto's en film kwijt zijn,dus als je terug bent kan je een bij-baantje zoeken.
    denk daar maar nog niet aan,nu alleen maar lekker genieten.
    kijk maar uit dat je bokito niet tegenkom.

    Groetjes en XXXXXX Son.

  • 10 Maart 2008 - 15:53

    Will&KLasina:

    Hoi phily, de helft zit er al op.
    Wat een geweldig avontuur, wat je al niet ziet en meemaakt, en prachtige mooie foto's.
    Als je zo voor je hutje zit is oom TOM dan ook al langs geweest haha (grapje),
    Astrid en Erik uit Schiedam krijgen weer een kindje,en wij zullen ze maar niet naar dat ziekenhuis bij jou sturen, want dan gaat dat niet goed, of wel.
    Zeg Phily,moeten wij nog staalborstels en pannesponsen kopen voor als je thuis komt om te douchen.
    Wat zijn wij dan rijk om de kraan open te draaien hé. Hopend dat alles goed blijft gaan. groetjes en dikke kusxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 186242

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: