Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Phily Berg - WaarBenJij.nu Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Melaka

Door: Phily en Kelly

Blijf op de hoogte en volg Phily

17 Oktober 2009 | Maleisië, Malakka

Daar zijn we weer! Deze keer vanuit het historische Melaka. Gisteren hadden we om 10.10 uur de bus van 10 uur, terwijl we hadden geboekt voor de bus van half 11. Er waren geen 2 stoelen naast elkaar vrij, maar daar werd direct wat aan gedaan. Een man werd weg gebonjourd zodat wij naast elkaar konden zitten. De bezienswaardigheid van de reis, want we waren de enige toeristen in de bus.
Na 2 bussen kwamen we aan in het hostel. Leuk klein en kleurig houten huis, met een slot op de deur maar zonder ramen.

De eigenaar van het hostel vertelde al snel dat zijn moeder een klein winkeltje in het centrum heeft, waar we natuurlijk iets konden gaan drinken ...
Langs de weg stonden we stil om op de kaart te kijken waar we heen moesten lopen. Want in deze hitte loop je niet voor je lol een stukje om. Bijna direct stopte er een auto en een vrouw vroeg of ze ons kon helpen. Vervolgens vertelde ze ons de kortste weg naar waar we heen wilden. Kelly was in shock! Een vreemde die vraagt of je hulp nodig hebt, dat heeft ze inmiddels al een paar keer meegemaakt hier. Maar dat er iemand midden op de weg stopt om je te helpen ... Het moet niet gekker worden!

Na een aantal historische plaatsen te hebben bezocht (de Nederlanders hebben hier ca 1,5 eeuw gezeten) zijn we in een trishaw gestapt. Die zijn hier prachtig versierd met bloemen, strikken en lampjes, en hebben allemaal de radio op standje oorverdovend. Rondje gereden en uitgestapt bij mama's winkeltje om cendol te drinken. Samen met mama naar de buurvrouw die een travelagency heeft, en daar tickets voor zondag naar Langkawi geboekt. Nu nog zorgen dat we zondag op tijd in Kuala Lumpur zijn, want vanaf daar vliegen we.

Omdat er vandaag feest is (Deepavali) was er gisteravond karaoke in de Jonkerstraat. Horen en zien verging je! Ook stond het vol met allerlei kraampjes en terrasjes. Aan het eind van de straat was een optreden van de man die je ook op Youtube kan zien. Hij doorboort een kokosnoot met zijn wijsvinger. Die vinger is inmiddels dan ook mismaakt! Hij staat in het Guiness Book of Records met 3 kokosnoten binnen 5 minuten. Hij verkocht een of ander wondermiddelwatertje dat blijkbaar alles geneest. En het verkocht als warme broodjes! Aan alle kanten werd met geld gewapperd.

Ook vandaag hebben we weer historische plekken en gebouwen bezocht. En een zaak gevonden waar ze boterhammen met hagelslag, pindakaas, Goudse kaas en kroket verkopen. Onnodig te zeggen dat we er NIET naar binnen zijn gegaan! We zitten iedere dag aan de rijst, bihun, sate en alles wat er lekker uitziet bestellen we gewoon.
We zullen je even inlichten over de tafelmanieren hier. Niet prakken of knoeien, wat je laat vallen weer oprapen. Want wanneer je eten niet met respect behandeld, brengt het ongeluk. Zit je eenmaal, dan blijf je zitten. Niet van plaats wisselen, anders krijg je een onrustig leven. Voor de vrouwen zijn er nog meer regels. Eet je teveel soep, dan regent het op je trouwdag. Eet je je bord niet leeg, dan trouw je een lelijke man. En zing je tijdens het eten, dan bereikt je echtgenoot een hoge leeftijd. Dus dames ... een gewaarschuwde vrouw telt voor drie!

Wat we ook veel eten is fruit. Dat kan je gesneden en al kopen in een plastic zakje. Je krijgt er een sateprikker bij om je vingers niet vies te maken.
Op de brommer draag je je jas achterstevoren. Want dicht is te warm, maar open wappert het om je heen. En achterstevoren heb je van dat alles geen last.

Jullie zijn weer op de hoogte. Wij gaan nu fietsen huren. Tot de volgende keer.

• 17 Oktober 2009 - 06:43

Fred:

Hi bekpekkers,

Ik vind dat wel goed, die extra regels voor vrouwen...zouden ze hier ook mogen invoeren. Voor Kelly lijkt het me wel een eye-opener hoe ze dus aan een knappe vent kan komen...altijd je bordje leeg eten... ;o)

Leuk om die herkenbare reacties van lokale mensen te lezen als ze je willen helpen, wij kunnen daar een voorbeeld aan nemen !

Toedeledokie !

• 17 Oktober 2009 - 07:54

Caro:

Met mijn eetpatroon...moet ik daar dus niet zijn, das duidelijk!
    Blijf genieten, geniet ik mee (-:
    xox

• 17 Oktober 2009 - 09:01

Astrid:

Weer helemaal leuk wat jullie meemaken.
    Gezellie hoor zo met z'n tweetjes.
    En weer heel leuk voor ons om het te lezen...

geniet ervan.....enne uitkijken he

Kuzzz As

• 17 Oktober 2009 - 16:42

Wil & Klasina:

Nou, volgens ons mag Kel wel minder soep eten, als ik dat zo eens leest.
    Er bestaan toch nog goede mensen op de wereld, die ook hulpvaardig zijn.
    Wij genieten van je verslag en mooie foto's, en je hoeft in de hostel GEEN ramen te zemen hahaha,groetjes

• 18 Oktober 2009 - 06:52

Rachel:

Ola chickaaas!!

Fijn om te horen dat alles goed gaat. In jullie huisjes is ook nog alles heel hor ;)

En Kel.. wat een herrie 's nachts zeg pfff...

Maak maar mooie fotoows van vissen voor Ferry en mooie kado's voor mij whahaha :)

xoxo de liefste

• 19 Oktober 2009 - 07:13

Ellen:

Hoi hoi, wat een belevenissen weer. Wel lachen dat je een boterham met hagelslag, pindakaas kan kopen. Ja je leert nog eens wat van de mensen. Bijzonder je jas achterstevoren. Maar idd dan wappert het.
    Geniet maar weer verder meiden.
    Dikke kus Ellen