"Madame, let's go!" - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu "Madame, let's go!" - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

"Madame, let's go!"

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

21 Maart 2008 | Ghana, Accra

Sinds maandag ben ik begonnen met mijn nieuwe baan, nl assistent van de leraar van klas 5. In die klas zitten 20 leerlingen van ca 13 jaar met een paar uitschieters naar boven. Dat maakt het het kleinste klasje van de school.
De school staat in Kpalsi (dorp waar ik woon, net buiten Tamale)en ligt op loopafstand van mijn hut. Wat het nog leuker maakt is dat mijn gastbroertjes en zusjes op deze school zitten. 's Morgens wordt er nu op mijn deur geklopt:"Madame, let's go to school!" Dan draagt er eentje mijn tas en een ander mijn water, en met 2 kleintjes aan mijn hand en de groten in een sliert achter me aan lopen we dan naar school. Daar regelen de oudste leerlingen dat alle kinderen hun plaats in een rij innemen. Er wordt gebeden en gezongen, en dan marcheren ze op de maat van de trommels naar binnen. Een schitterend gezicht! Wanneer ik binnenkom roept de klasse oudste: "Class stand!" Iedereen staat dan op en het klinkt in koor:"Goodmorning madame!" "Goodmorning class. How are you?" "We are fine, thank you. And how are you?" "I am fine too. Thank you." Dan moet ik zeggen dat ze kunnen gaan zitten. Helaas vergeet ik dat nog wel eens, en dus blijven ze staan. Totdat het me opvalt. "You can sit down." "Thank you madame!"
Ik begin met de absentielijst door te nemen. Dan maken we de huiswerkopdrachten van de dag ervoor op het bord. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is de leraar meestal wel binnen en begint hij de volgende les terwijl ik het huiswerk in de schriften nakijk.
De leerlingen hier zijn zo anders dan in Nederland! Als de bel voor de pauze gaat stormt niemand naar buiten, maar gaan ze gewoon door met de les. Ze blijven hun vinger opsteken om antwoord te mogen geven of om iets voor te mogen lezen. Zelfs als ze weten dat ze het niet of nauwelijks kunnen willen ze het toch proberen. Ook vragen ze om huiswerk. Ja, je gelooft het niet!
En super beleefd. "Madame, I want to drink water." "Madame, I want to urinate." "Madame, I want to go to toilet." Ja, de laatste 2 dingen zijn iets heel anders. Vraag in een restaurant ook niet naar de toilet, maar zeg gewoon 'I want to urinate.' Ik geef toe, het is effe wennen. :-)
Maar goed, de leerlingen dus. Beleefd en ongelooflijk gemotiveerd. Ook thuis vragen mijn broertjes, zusjes, vriendjes en buurkinderen ineens de hele middag en avond om sommen en dictee. Dus zit ik sommen te maken op verschillende nivo's en vechten ze erom wiens werk ik het eerst nakijk, want die kan weer nieuwe sommen vragen. Soms stuur ik ze weg. "Go play bowl!" Maar het is leuk en ik geniet van hun enthousiasme.

Helaas kan ik vanwege internetproblemen vandaag nog geen foto's of video plaatsen. Maar ik beloof dat ik dat dinsdagmiddag zal proberen te regelen.
Morgenochtend heel vroeg vertrek ik voor 4 dagen naar Wa en Wechau, maar daar horen jullie volgende week meer over.

  • 20 Maart 2008 - 18:43

    Cor D:

    Nou Phil, that's different cook. Ben de laatste twee maanden weer iedere vrijdag aan het invallen. Eerlijk gezegd: ik weet niet waar ik me lekkerder mee zou voelen. Hoe dan ook, weer een mooi verhaal. Ik zie het helemaal voor me. Dag Phily. Cor

  • 20 Maart 2008 - 20:44

    Astrid:

    Weer een leuk verhaal.
    Ik zie het helemaal voor me.
    Vind zo goed wat je allemaal doet
    I'm proud of you......
    Love and kisses,
    je schone zus

  • 20 Maart 2008 - 20:45

    Reepie:

    zozo.. mama als lerares.. wat zielig voor die kindjes..HERHALEN HERHALEN HERHALEN..!!!

  • 21 Maart 2008 - 06:01

    Fred:

    Mooie ervaringen Phily,

    en als ik me in jouw warme wereld probeer te verplaatsen kan ik je blijheid voelen. Kinderen zijn zo puur...da's prachtig om midden in te zitten en stukjes van hun leven te mogen meebeleven.

    Maar eh....jij neemt je werk dus nu mee naar huis....dat ken ik niet zo van je !

    ;o)
    Kus !

  • 21 Maart 2008 - 11:29

    Ellen:

    Wat klinkt dat allemaal gezellig Phily. Leuk hoor. Je klinkt als een echte juf!! Vanaf hier fijne Pasen. Hier regent, hagelt en sneeuwt het. Ik ga wachten op de mooie foto's.
    Liefs
    Ellenxx

  • 22 Maart 2008 - 11:09

    Wil:

    Hoi Phily, ben er zelf even tussen uit geweest maar ben nu weer helemaal up to date met je verhalen. Je kan er wel een boek over schrijven. Volgens mij heb je daar wel talent voor(een van de vele). Ben wel blij dat je weer helemaal opgeknapt ben, je kan er flink ziek van zijn zoals je wel gemerkt zult hebben. Leuk dat je nu assistent van de leraar bent. Geniet er nog even van de tijd vliegt . Ben benieuwd naar je laatste foto's

  • 23 Maart 2008 - 12:36

    Susan:

    Ik heb voor het eerst je site gelezen en het was adembenemend! Wat een indrukken en een andere wereld. Geweldig dat je dit doet en meemaakt, ik hoop dat je er alles uit haalt waar je voor ging. Geniet er van, now I am going to urinate.
    liefs en groetjes

  • 23 Maart 2008 - 17:49

    Ma.:

    phily ik ben blij dat je weer bent opgeknapt en heel enthousiast bezig bent met les geven zoals jij je verhaal aan ons vertel zie ik het helemaal voor me met die tevreden en gelukkige lach van je zalig dat je geniet ,heb je inmiddels een beetje afkoeling i.v.b. met regen?zie tenminste op jouw foto,s paraplu,s.
    madame heel veel kusjes mama.

  • 23 Maart 2008 - 23:02

    Ma Weer :

    ha ha moet je niet lachen? vraag aan jou of je bent opgeknapt en of het daar regent.sorry had jouw vorige brief niet gelezen,i.v.b. met pa je weel wel ,maar ben nu op de hoogte hoor ,heb jouw vorige brief nu gelezen. lees vaak jouw oude brieven weer .xxx ma.

  • 25 Maart 2008 - 18:57

    Kelly:

    Lerares? Mama toch... zo dochter, zo moeder in ons geval hahaha

  • 26 Maart 2008 - 18:40

    Levina:

    Jee, wat maak je veel mee zeg! Ik geniet van je verhalen, foto's en video's. Wat mooi, wat mooi. Fijn dat je weer beter bent.Echt niet om jaloers op te zijn zo ziek en bijna zonder medische zorg en dan die hitte pffff.
    Take care, en lieve groeten en -zoals mijn vader dat vroeger tegen me zei-: hou je haaks (lukt je volgens mij prima).

  • 13 Mei 2008 - 22:11

    Anthon:

    Hey Phily, erg leuk om zo je verhalen te lezen. Je schrijft het dusdanig dat het lijkt of je daar zelf rond loopt.
    Zo te lezen gaat het goed met je, kan ook niet anders.
    Ik wist het wel..toen ik die foto van je zag op hyves met bril op moest ik gelijk aan een lerares denken, suits you!
    Mis ook wel de uitjes en gesprekken met je.Ben al aan het aftellen, egoistisch wellicht ja, maar toch.
    Veel plezier en geniet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 186244

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: