How is your body? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu How is your body? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

How is your body?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

13 Maart 2008 | Ghana, Accra

Om maar even met de deur in huis te vallen: ik ben weer opgeknapt. Omdat het me te lang ging duren en ik merkte dat mijn alertheid verslapte, ben ik gisteren (woensdag) naar West Hospital gegaan. Daar heb ik mijn bloed en ontlasting laten onderzoeken door een echte arts. Tenminste, Bash vertelde dat deze man in Cuba had gestudeerd. Blijkbaar maakt dat je automatisch tot een goede arts. Hij sprak in ieder geval goed Engels en wist dus waar ik het over had. Iets wat toch wel prettig is als je je gezondheid of gebrek daaraan probeert uit te leggen. Om een lang verhaal kort te maken: ook volgens hem was het typhus. Maar een klein beetje, niet heel erg. Volgens mij noemen ze alles typhus, da’s lekker makkelijk. Breed spectrum antibiotica mee en klaar. Het waren dezelfde pillen als een andere vrijwilligster vorige week had gekregen, en bij haar hielpen ze heel goed. Bij mij dus ook. Dus alles is weer onder controle. ;-)
Wat wel heel leuk was, was dat ik de hele week ‘visite’ kreeg in de compound. Iedere dag liep er wel een man of vrouw binnen om me te vragen ‘how my body was.’ Over talk of the town gesproken ...

Dinsdagavond begon het plotseling te regenen. En met regenen bedoel ik ook regenen. Niks buitje van een half uur, niks miezerdrupjes. Gewoon keihard en achter elkaar door. Grote, dikke druppels. De vloer in de compound is gelukkig van beton, maar daarbuiten was het 1 grote modderbende. Maar wel een hele vrolijke, want alle plassen waren oranje door het stof. Net of er verf in gegooid was. De temperatuur daalde onmiddelijk en gisteren was het dus heerlijk buiten. Nat, dat wel, maar heerlijk. Dinsdagavond heb ik zelfs een poos in de regen gestaan. Gewoon lekker nat worden. De dirtroad is glibberig en je de blubber fietsen is nu ineens heel letterlijk. Natuurlijk is hier alles anders als het regent. De kinderen in de compound gingen niet naar school, in het ziekenhuis was het lights off, internetcafe gesloten, etc. Weken geleden heb ik al eens iemand horen vragen of het klopte dat mensen in Nederland gewoon gingen werken als het regende. Hier is dat dus niet zo vanzelfsprekend. Maar goed, het heeft geregend tot in de loop van de dag. Soms wat harder, soms wat zachter. Vannacht heb ik dus weer binnen geslapen, maar zoals ik de temperatuur nu voel stijgen zal dat vanavond wel weer buiten worden.
Bash vertelde al dat de temperatuur door de regen omhoog zal gaan. “Het is net alsof je in een vuur blaast,” zei hij. “Eerst is het lekker koel, maar daarna wordt het alleen maar heter.” Ik hoop dat hij ongelijk heeft, maar ik hou jullie op de hoogte.

  • 13 Maart 2008 - 14:50

    Ellen:

    Oh Phily wat een gedoe met die medicijnen enz. Fijn te horen, dat je je weer beter voelt. Nu weet je weer even wat regen is!!! haha....Geniet van alles en zorg goed voor jezelf.
    Dikke kus
    Ellen

  • 13 Maart 2008 - 14:54

    Sonja:

    nooit gedacht dat je blij kan zijn met regen al was het met modderpoten lopen maar modder is goed voor je lijf je had er dus ook in kunnen rollen en weg alle rimpels!!!!!!Gelukkig gaat het weer goed met je en toch oppassen wat je eet en drinkt.wel fijn dat er toch aandacht aan je besteed wordt als je je niet lekker voelt.Stonden ze jou niet gek aan te kijken dat je in de regen ging staan .Die stomme blanke dachten ze.Gisteren had het hier vreselijk hard gestormd maar dat is normaal in The Netherlands.Wordt daar ook nog iets bijzonders gedaan met Pasen? Ik neem in ieder geval aan dat er geen paaseieren verstopt wordt ha,ha ik zie het al voor me.Phili, het ga je goed en tot "hoorse".
    groetjes.

  • 13 Maart 2008 - 20:20

    Erik:

    papa was ook aan de poep maar de dokter zei dat het door die twee flessen whisky kwam
    tino zijn schuld lol
    kusjes je grote broer
    alles hier onder controle
    volgens mijn kinderen heb ik geen humor
    gr astrid jaimie robin papa xxxxxxx

  • 14 Maart 2008 - 03:10

    Willem:

    hoi Phily ,
    nu eens een reactie van mij ! Vind je verslagen gaaf . Krijg zo wel een idee hoe je dagelijkse leven er nu uitziet . Wel wat anders dan in Nederland . Ik neem mijn petje voor jou en andere vrijwilligers af . Ik doe 't je niet na .
    Wat maak je trouwens ook geweldig mooie foto's .
    Groeten/knuffels van Willem

  • 16 Maart 2008 - 10:18

    Irene:

    Hoi meis,hoe gaatie nou? Ik hoop dat je je snel beter voelt.Als ik al die verhalen leest en de foto's ziet beleef je zo heel wat.Het lijkt net of je nog maar kort wegbent maar de tijd gaat toch wel heel snel hoor.Ik lees net van dat het zo hard heb geregend,nou het is hier nou ook klootjes weer het giet.Leuk ook de filmpjes van die olifanten.Nou meis zorg goed voor je zelf en beterschap.
    Groetjes Irene

  • 16 Maart 2008 - 12:59

    Marlene W.:

    ha die Phil, volg je nog steeds op de voet, avontuurlijk, maar nieks voor mij, heb veel respect voor je hoor! Zorg goed voor je lijf, zodat je er niets aan overhoud.Het is hier nu een druilerige zondag-middag.Vorige week chat bijeenkomst, we missen je. dikke knuffel,
    Marlene

  • 16 Maart 2008 - 17:51

    Corine:

    Hoi Phily,

    Meid wat maak je toch allemaal mee! Ik vind het ontzettend leuk om te lezen, je bent volgens mij een geboren verteller. Wat een goede verhalen. Heel spannend, maar het is niets voor mij... Je bent een enorm stoere vrouw, petje af! Zorg goed voor jezelf en nog heel veel plezier.

    Liefs,
    Corine

  • 17 Maart 2008 - 16:29

    Ineke:

    Lieve Phily, gelukkig dat je weer opgeknapt bent!Pas goed op jezelf he. Wat een geweldige, prachtige foto's! En ook heerlijk om je verslag te lezen. Jammer dat dse regen weinig verkoeling gaf. Eenmaal thuis, zul je hier nog vaak aan denken. Maar eerst nog ff genieten, zoveel als t kan. Liefs, en groet ook van Paul.

  • 17 Maart 2008 - 21:11

    Boedha:

    Lieve Phily,
    Mijn oppasbaasje en ik waren wel even heel ongerust over je, maar nu het weer goed met je gaat voel ik me al weer een stuk beterder. Ik mag iedere keer meekijken op je site naar de leuke verhalen en foto's en dat vind ik allemaal prachtig. Ik mis je wel heel erg hoor, maar zolang er ergens eten is vermaak ik me prima (je hoeft dus niet bang te zijn dat ik ben afgevallen hoor ;-) ) Groetjes Boedha (ook van Frou Frou, Lucy en Dees)

  • 18 Maart 2008 - 16:12

    Lilian:

    Hoiiiiiiiiiiiiiii,
    Dat is weer even geleden maar op de een of andere manier kreeg ik die site van je niet open,hoorde wel dat je ziek was en de vorm van typhus had!!! Nu van kelly weer de link gehad via de mail en heb ik weer heerlijk al je stoere verhalen zitten lezen.
    Heb echt respect voor je hoor daar in de rimboe ik moet er niet aan denken,maar vindt het mooi om naar je prachtige foto`s te kijken van de wilde dieren. Net zn mooie geographic serie maar dan in het echt bij jou!!!!
    Hou vol ,zorg goed voor jezelf,het gaat al opschieten nog ff zit je weer lekker aan het theetje in holland.

    Dikke smurf van step en lili xxx

  • 19 Maart 2008 - 21:33

    Fleur:

    Wat super leuk om te horen/zien! Ik heb dec 2006- mei 2007 bij het gezin van steven gezeten en kwam vaak op bezoek in het gezin waar jij nu zit. Wat is whoopy (comfort, noem haar eens whoopy, dan moeten ze vast lachen) gegroeid.
    Ook de vrouwen op het project. ik heb er een half jaar gezeten. heeft amathu haar tweeling gekregen? het gebouwtje ziet er leuk uit.
    Geniet van je tijd, t gaat veel te snel!
    Keep up the good work

    Fleur

  • 24 Maart 2008 - 15:22

    Joop:

    Dag lieve Phil,

    Ik volg je verhalen met stijgende verbazing. Letterlijk stijgend, want ik vind ze zo ontzettend goed en to the point geschreven dat aan jou beslist een journaliste verloren is gegaan. Maar het is nog niet te laat, wie weet zit er een vervolg in - reisverhalen bijvoorbeeld.
    Mij was even ontgaan dat je niet zo erg fit was, maar wat je er vervolgens over schreef was onthullend over hoe de gezondheidszorg daar niet eens achterloopt, ze loopt helemaal niet. Ik hoop echt dat je er goed doorheen komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 186237

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: