Er is voor jullie gebeden... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu Er is voor jullie gebeden... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Er is voor jullie gebeden...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

15 Februari 2008 | Ghana, Accra

Sinds ik in een compound woon kan ik natuurlijk de bowl niet meer thuis volgen. Maar geen nood, want toen de 1e voetbalwedstrijd begon werden Roos (vrijwiligster die in een compound vlakbij mij zit)en ik in het dichtstbijzijne huis met tv gedropt. En daar zit je dan, tussen een stelletje onbekende mannen en niemand die het raar vindt. In de pauze een gezellig babbeltje gemaakt, Ghana won van Senegal, dus iedereen blij.
De daaropvolgende wedstrijd (Ghana-Kameroen) konden we bij de pastoor kijken. Roos en ik zitten allebei in een christelijk gezin en 'onze' kinderen gaan nogal eens bij de pastoor langs. Ook nu zat zijn woonkamertje vol kinderen en mannen. Kameroen won, dus er werd weinig gejuicht en de mannen dropen af. Maar voor de kinderen (en voor ons vrees ik)werd er een dvd opgezet met een superhoog eo-gehalte. Een soort Jackson five die zongen over Joyjoyjoy, the Lord will take care of me, en wees gehoorzaam aan je ouders en leraren en meer van dat soort fraais. De pastoor wilde graag met ons bidden en weigeren was niet echt gepast, dat snap je. Dus moest er een onderwerp voor het gebed komen. Dat werd dus geluk en gezondheid voor onze loved ones.
De pastoor begon en onmiddellijk ging de tv op mute, kinderkoppies bogen, oogjes dicht. Ach, kwaad kan het niet zullen we maar denken. ;-)
Voordat we weggingen werden we nog uitgenodigd om de zondag erop te komen eten, donderdag in de kerk naar een film te komen kijken en oja, zondag is er een dienst. Het eten hebben we inmiddels gedaan, de film slaan we over en de kerkdienst zal er nog wel een keer van komen. Altijd leuk om eens mee te maken.
De reacties op het verlies van Ghana waren trouwens erg sportief. Bij de volgende wedstrijd werd er gewoon gejuicht voor een ander team.

Op het schooltje waar we met de muurschilderingen bezig zijn was een ouderochtend waar wij, als nijvere vrijwilligers, ook voor waren uitgenodigd. Dus Eelco en ik erheen. We wilden voorzichtig achterin gaan zitten, maar die vlieger ging niet op. Voor de klas waren 2 stoelen voor ons neergezet en dus zaten we mooi te kijk. Om het nog erger te maken werd het eerste uur gevuld met een lofzang op 'De Vrijwilliger.' Hoe geweldig het wel niet van ons is dat we alles achterlaten, alle luxe en al onze familie en vrienden om hier, op deze school en in dit land al dit goeds te doen voor deze kinderen. Brrrrrrrrrrr!!! Het was ontzettend genant en ik had wel onder de stoel willen kruipen, maar ja, dat staat ook weer zo raar. Gelukkig werd snel daarna de ouderraad gekozen, en met een pastoor en een imam in de raad kan het niet fout gaan dacht ik.

Ik maak hier zoveel mee, dat ik jullie nog uren kan vervelen met alle verhalen. Dat zal ik jullie niet aandoen, maar een paar dingen wil ik toch nog graag met jullie delen.
Terwijl ik in het zwembad was zag ik ineens een grote wolk stof opwaaien, die voor mijn ogen veranderde in een tornado van een meter of 8 hoog. Hij verplaatste zich een aantal meter en zakte toen weer in. Was een heel gaaf gezicht!

Op weg terug naar huis was ik getuige van het laatste deel van de geboorte van 2 geitjes. Zomaar gewoon langs de kant van de weg. Ook dat was een mooie ervaring.

Omdat het iedere dag in een restaurant lunchen een beetje te kostbaar werd eet ik nu bijna iedere dag bij kraampjes en stalletjes. Heerlijke omelet met brood of stokjes kebab! En tot nu toe gaat het steeds goed. :-)

's Morgens krijg ik een thermoskan heet water. Als ik mijn haar wil wassen bewaar ik de helft van dat water. 's Avonds doe ik het dan bij mijn bucket shower zodat ik warm water heb. Oh, je wordt hier zo inventief. ;-)

  • 15 Februari 2008 - 14:22

    Lucie:

    Toppie, zon gebed kan alleen maar veel goeds betekenen. Je bent lekker bruin, ook fijn dat je je een beetje bloot mag vertonen, dat was er voor Jaq niet bij in India. Die luxe hotelkamer ziet er ook eel knus uit. Volgens mij geniet je volop en is het toch wel een beetje zoals het bedoeld was. Een ander land andere cultuur en lekker voor kinderen bezig.. en de zon last but not least. Kus van Lucie en Jan

  • 15 Februari 2008 - 16:53

    Cor Doornhof:

    Tjeetje Phil, hoe moet dat nou met jou, zo weinig water ? Je weet wat er van komt hè ? Geniet van je verhalen, reactie op de voet balmatch was geweldig, ik heb aan je gedacht. Wat anders dan de Rotterdamse reacties hè ? Gebeden in dank aanvaard, 't zal me wel deugd doen den/hoop ik. Geniet en onthoud alles alsjeblieft. Groetjes !!!

  • 15 Februari 2008 - 17:46

    Rachel:

    Heej ... luxe kamer hor, lijkt net Hilton Deluxe Suite?!?!haha!

    Nog een happy valentines day!

    xxx

  • 15 Februari 2008 - 21:01

    Caro:

    Meis, wat een verhalen weer! Geweldig!ff een moment van bezinning in deze hectische tijden hier, heerlijk om even te lezen hoe het met jou gaat...het verschil is nu echt wel even werelddelen!!!!
    Dikke kus!
    xoxoxo

  • 17 Februari 2008 - 13:44

    Sonja:

    luchtig jurk, had je die al of heb je die daar laten maken, ben wel jaloers want vannacht was het hier - 8 gr. en snijden koude wind.Van die twee geitjes , daar is die kebab toch niet van hè?......Ben je al achter de bosjes geweest met je toiletrol? Ja, ik kan me voorstellen dat je ons heel veel te vertellen hebt vervelen doe je je daar beslist niet want je kamertje opruimen daar valt niet veel aan te doen en ramen zemen ook niet en wat eten betreft heb je niets te klagen.Nou Phil, amuseer je en je hebt voor ons gebeden zeg je ja,ja zal wel.Ik heb zondag in de kerk nog een kaarsje gebrand hopelijk help dat.Zo te merken wel. Tot je volgende commentaar.Doei kusjes.

  • 17 Februari 2008 - 15:59

    Gerard En Saskia:

    hoi phily
    hier een bericht van ons uit het koude nieuwerkerk,wij hoorde van astrid van jouw site.
    geweldig als wij dit allemaal lezen,hoe jij het daar beleeft,ook om te zien en te horen hoe je om moet gaan met dat beetje water wat je krijgt,terwijl wij hier een knop omdraaien en het schone water loopt uit de kraan.
    wij blijven graag op de hoogte van alles en hebben ons dus aangemeld.
    nou alle goeds en tot mails
    gerard en saskia nieuwerkerk a/d ijssel

  • 18 Februari 2008 - 00:00

    Ma:

    nou phil wat dacht je om je haar te vlechten zo van die kleinevastgeknoopte scheelt water met wassen, gelukkig vindt jij het eten lekker hebben ze ook sate kambing? geiten zat met jouw verhalen krijg ik elke keer weer een heel ander b eeld van wat jij daar allemaal meemaak .wat je vertelde van die tornado geweldig om dat meetemaken. was je niet bang dat de boel in de lucht zou vliegen
    phil je was zo leuk bezig om het school-locaaltje te schilderen kan dat ook niet op de muren van jouw hut,je hebt een klamboe veel muggen?phil je zeg dat je heel veel te vertellen heb nou wij blijven stik nieuwschierig naar al jouw ervaringen elke dag weer. phil tot volgend nieuws. dikke KNUFFEL ma.

  • 18 Februari 2008 - 08:24

    Ellen:

    Hoi Phily wat een verhaal weer. Ik heb het weer met heel veel plezier en spanning gelezen hoor! Zo te lezen, maakt je heel wat mee. Nou je ziet er nog steeds helemaal geweldig uit hoor! Gelukkig, dat je het naar je zin hebt. Goh, al haast 2 maanden weg. Voor mij gaat de tijd heel snel. Heel veel plezier en genot van je ,,eigen villa"', het ziet er met die klamboe wel gezellig uit hoor!!
    Liefs en een dikke kus

  • 19 Februari 2008 - 08:32

    Ineke:

    Wat geweldig om te lezen en de foto's te zien. Fijn te weten dat het goed met je gaat. En wees niet verlegen, want dat je dit doet, is toch fantastisch. Niet iedereen zal het je nadoen meis. De tijd gaat wel snel he, ik weet niet of jij dat nu ook zo ervaart.Heel veel liefs, en een dikke knuffel! Paul en Ineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 186226

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: