Mieren, TZ en een slang. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu Mieren, TZ en een slang. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Mieren, TZ en een slang.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

31 Januari 2008 | Ghana, Tamale

Dit wordt een bericht wat minder geschikt is voor degenen met een zwakke maag, dus wees gewaarschuwd! ;-)

Ik zat op het terras bij Sparkles toen een collega-vrijwilligster aankwam met een pakje dat ze net bij het postkantoor had opgehaald. Ze was dolblij met de inhoud, vooral de m&m's waren zo te zien heel erg welkom. Maar ook de rest van het snoep werd met een gelukzalige glimlach en een aantal vreugdekreten begroet. Een hele berg mieren waren een paar zakjes snoep aan het voorproeven. Dus werd er een nieuw plastic zakje gehaald, de snoepjes netjes 1 voor 1 miervrij gemaakt en in het schone zakje gestopt. En geloof me, een caramellen 'mottenbal' sla je niet af. Mieren of geen mieren! Smaakte prima!
Ik hoorde ook al verhalen over Tobblerone die zelfs gesmolten heel lekker is. (hint!!) ;-)

'sAvonds, toen ik voor het huis zat, was er ee klein stukje verderop duidelijk iets gaande. Er stonden een hoop mensen die af en toe ineens opzij sprongen en er klonk wat gegil.Ik maar eens heen dus. En ja hoor, een man had een slang gevangen. Het beest was inmiddels overduidelijk dood (deels tot moes geslagen en ontveld), maar werd voor alle zekerheid toch nog maar verbrand. Let wel, dit alles op nog geen 10 meter van mijn slaapkamer! Dat beloofd nog wat voor als ik vanaf volgende week een 'buitentoilet' heb oftewel gewoon in het veld moet.

Het eten was ook weer bijzonder. Iets wat Tuo Zafi heet, maar ze TZ noemen. Het is een soort zeewiersoep met lange groene, slijmerige draden. Daarin een stevige maispudding. Je kan het alleen maar met je handen eten, van een lepel valt het zo weer af. Ik had van andere vrijwilligers al verhalen gehoord over TZ. En daar kwam het woord kokhalzen meer in voor dan 'lekker'. Maar eerlijk is eerlijk, de smaak was heel goed.

Daarna natuurlijk weer voetballen op tv. Het is heel leuk hoe het in elkaar zit. Er zijn 16 voetbalploegen uit even zoveel Afrikaanse landen. Die hebben ze in 5 groepen ingedeeld, en elke groep speelt in een stad. Dus we hebben in Accra 4 ploegen, in Tamale 4, in Kumasi 4 en in Secundi ook 4. De beste 2 van elke groep komen in de kwartfinale, en die is oa maandag hier in Tamale. Daar probeer ik wel heen te gaan. Moet dat toch een keer meemaken hier. Maar goed, zo vallen er dus steeds ploegen af. Omdat Ghana eergisteren heeft gewonnen van Marokko (Joepie!!) zitten we dus in de kwartfinale en blijft het nog spannend. Af en toe rijdt er een spelersbus door de stad. Vooraf gegaan door slalommmende motorpolitie inclusief gillende sirene en zwaailicht. Een happening!

Oja, en het strijkijzer dat ze hier gebruiken staat bij ons in het museum. Je moet het vullen met brandende kooltjes.

Dat was tie weer voor vandaag. Zaterdag ga ik de compound in, dus volgende week zijn er weer nieuwe verhalen!

• 31 Januari 2008 - 16:30

Caro:

Hé...daar ben je weer, gezellig!Wat een verhaal van die slang!Maar weet je..die zijn banger van jou als jij van hen hoor!Vind je het goed als ik de TZ aan me voorbij laat gaan?Prachtig, die foto's van die kiddies!En die dikke truien...hebben we hier wel heel hard nodig!!!!!Brrr......
    Dikke kus!
    xoxoxoxo

• 31 Januari 2008 - 22:10

Fred:

Hoezo....'ik kan haast niet bruin worden' ? Je moet gewoon je buik en benen niet op de foto zetten en dan ben je met de rest best een mooie Nutella vrouw aan het worden hoor.
    Verder lees ik tussen je regels door dat je straks een expert bent op het gebied van Afrikaans voetbal.....altijd leuk om straks op je CV te zetten :o)

Nou, geniet jij maar van je slobbermenu's want er zullen ongetwijfeld nog een paar niet voorziene culi-ervaringen in de pijplijn voor je zitten. Als je terugbent moet je dat maar weer compenseren en je laten verwennen in het familierestaurant.

Lange afstandskus voor jou !

• 01 Februari 2008 - 14:45

Sonja:

ja, blijf jij daar nog maar want hier is het bar slecht weer,storm en regenachtig.Hoe kan jij daar in je bikini liggen als die kinderen en die vrouw met sigaar dik aangekleed zijn?smeer je maar goed in tegen de pigmentvlekjes want in je bovenlijf begin je al aardig op een afrikaantje te lijken.Slangevlees zat toch niet in de soep hè? Als je nog langer daar bent lust je straks helemaal geen hollands eten meer.Krijg je nog geen trek in een patatje met lekker veel mayo of frikandel speciaal? Komt nog wel.

Nou, tot het volgende verhaal maar. Doei Kus.

• 02 Februari 2008 - 10:08

Tino:

je maakt wat mee en wat een extremen met Nederland.een termietenheuvel> een mierehoop, op een houtje> Cohiba blaffer (sigaar), Tja> 3 onder par (voor golf insiders). Volgens mij vind jij het thuis niet meer spannend genoeg. Zullen we Erik vragen de Brasserij wat meer Ghanees aan te kleden? Gerechten als "slang op een matrasje van mierekuitjes" met toe "caramellen salamanderballen in een maispudding".
    De foto's van de kinderen zijn wel erg vertederend. Merk je al dat jij lessen resultaat hebben?
    Dikke koes