Waterval - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu Waterval - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Waterval

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

26 Januari 2008 | Ghana, Kintampo

Vorige week vrijdag met z'n 4en naar het busstation op zoek naar een tro-tro naar Kintampo. Iedereen is reuze behulpzaam, dus we zitten al snel in het juiste busje. We vullen de laatste plaatsen, en dat betekend dat we gaan rijden. Een minibusje met 4 blanken en zo'n 17 Ghanezen. Lekker dicht op elkaar en dat een paar uur lang.
Bij Kintampo eruit, en met hulp van een medereizigster in een taxi naar de waterval. Grappig hoe iedereen denkt dat we het alleen vast niet redden.
De waterval is mooi maar niet spectaculair. Geeft niet, zwemmen is heerlijk verfrissend. Helaas was ik zo dom om mijn bikini vervolgens daar achter te laten, maar de hulptroepen in Ned hebben al een andere op post gedaan.
Na de watervallen met een andere taxi naar Ngororanza. Daar heeft een Ned vrouw een project opgezet waar geestelijk gehandicapte kinderen (die vaak in de steek worden gelaten) worden opgevangen. Na onze woon-eet-en was-ervaringen tot nu toe is dit bijna een Centerparcs gebeuren.De kinderen zijn vrolijk en aanhankelijk, en het is heel leuk om hun kerkdienst bij te wonen. Die bestaat uit een hoop geram op trommels en gezellig rondjes lopen.

Van de week bij Eelco achterop de scooter naar een dorpje dat echt heel afgelegen ligt. Niks half uur met de fiets naar de stad! Op de weg erheen geniet ik van de rust en het (dorre) landschap. Daar aangekomen bekruipt me het gevoel dat ik hier wel eens een paar maanden zou willen blijven.


Inmidddels heb ik de begroetingen en de antwoorden wel onder de knie.Roepen de kinderen nu "Seleminga!'(wit mens) naar me, dan antwoord ik met "Bansabballee, kahoela!' (zwart mens, hoe gaat het.

's Middags gaan we nu omstebeurt met een gehandicapte van ons project naar de markt om de door hen gemaakte spullen te verkopen. Toen ik gisteren terug fietste met Neina achterop ging het wat wiebelig. En omdat je tegen een gehandicapte niet kan roepen 'Spring er ff af" moest ik mijn evenwicht bewaren dmv een paar rare capriolen. Dat heeft geleidt tot een kleine teen waarvan de 1 denkt dat ie zwaar gekneusd is, en de ander het op gebroken houdt. Wat het ook is, ik loop nog wel even mank en het zal vanzelf over moeten gaan. Smeren met Smeerwortelzalf en vooruit maar weer.

Straks ga ik met de jongste uit mijn gastgezin naar het zwembad. (In zwarte bh en slip want de bikini uit Ned is er natuurlijk nog niet). Morgen neem ik de oudste 3 mee. De jongste wil ik apart meenemen omdat ik haar wat extra wil verwennen. Ze is nog maar 6 jaar en krijgt de hele dag van iedereen commando's die ze dan ook onmiddellijk op moet volgen. Gisteren at de oudste een stuk watermeloen, en die kleine mocht de schil afkluiven. Het zal hier wel normaal zijn, maar ik heb er wat moeite mee.
Zondagavond ga ik niet naar het voetballen. Ik geef mijn kaartje aan mijn gastbroertje van 11 die het veel meer waardeert dan ik.

  • 26 Januari 2008 - 11:16

    Caro:

    Ha liefie!Wat een verhalen weer! Zwembad dus...wist niet dat er publieke zwembaden zijn!Arme teen...au..met pleisters aan de naaste teen plakken?En niet naar de voetbal..snap ik wel, veel leuker voor een ventje van 11.Hoe zijn al je presentjes eigenlijk ontvangen?Dat van die watermeloen...agossie...breaks your heart...Dikke kus! Knuffel!

  • 26 Januari 2008 - 19:00

    Raytje:

    Goed voor de lijn joh die meloen schillen... de kleinste heeft t dus toch altijd t zwaarst!! ;)

    Die voetbalkraam lijkt toch wel aardig op mijn huis met je feestje!

    Ik gaat vanavond met Kelly naar het afscheidsfeestje van Carolien, en ga ff kijken of ik geld heb en vrij kan krijgen om in maart/april in 't o zo zonnige Mallorca langs te gaan..!

    Voor de rest hier alles z'n gangetje, heerlijk herfstweer...!

    xxxjes je allerliefste kindje!!

  • 26 Januari 2008 - 23:26

    Kel:

    Smeerwortelzalf??? Mam, ik weet dat je daar altijd op vertrouwd, maar met een gebroken teen gaat dat wel heel ver...

    Wist jij dat FC Utrecht-verdediger Francis Dickoh net niet voor het nationale Ghanese elftal is geselecteerd? En PSV-verdediger Eric Addo wel?

    xx je andere allerliefste kind ;)

  • 27 Januari 2008 - 15:35

    Ma:

    hello,nog maar zo kort daar en al een beetje de taal beheersen,jij ben ook een mooie bikini vergeten maar smeerwortel niet echt iets voor jou.
    loopt de verkoop goed?op de markt gaan ze nog pingelen?maak een driewieler op de fiets zit wat beter in het zadel(was maar een voorstel)
    wat zielig he van dat kleintje ben je dan niet geneigd om jouw aandeel weg te geven of is dat een belediging?
    leuke foto,s wij gaan een weekje op vac. en na thuiskomst kijk ik wel wat je nog meer te vertellen hebt.

    dikke kussssssen pa en ma.

  • 28 Januari 2008 - 08:17

    Ellen:

    Oh Phily je teen! doe voorzichtig hoor! Straks blijft ie zo staan. Wat een gedoe, maar jouw zalfjes zijn heilig. Waarschijnlijk zal het snel goed gaan. Toch? Wat leuk met die kinderen. En ja wat moeilijk als er zo'n verschil is tussen de kinderen. Dus jij bent het ,,witte mens"? Gelukkig dat je zwart haar hebt, anders was je helemaal een bezienswaardigheid. Gezellig hoor, jou weer even te zien op de fiets. Je ziet er goed uit hoor!
    Ben benieuwd naar je volgende ervaringen. Geniet ervan.
    hele dikke kus

    Ellen

  • 28 Januari 2008 - 14:13

    Lucie:

    Je gekneusde teen met pleister vastplakken aan de ander is een goede suggestie. Is bij mij ook eens gedaan toen m'n teen gebroken was, geeft iig rust voor die zielige. De kleinste is alleen in Afrika de zieligste hoor Ray, Je foto's zijn schitterend Phil, ik zou zo naar je toe willen komen. Kunnen we daar niet een gezamelijk praktijkje opzetten? Lekker met dat zonnetje, hier is alles al weken grijs. Nou ja de zomer komt er toch al wel aan, het is tenslotte alweer bijna februari. Geniet van alles en tot mails. Lucie en Jan

  • 28 Januari 2008 - 15:41

    Joyce:

    dag zus, naast jouw mooie verhalen lig ik vooral in een deuk om het gezamelijk commentaar. Ben ook blij met zoveel voetbalexpertise in de familie. Zat laatst te denken of er geen kleine dingen zijn die we je na kunnen sturen. Laat maar weten wat je het meest mist (behalve een bikini)Misschien pakje trixi?

  • 28 Januari 2008 - 15:48

    Sonny:

    hoi blanke vrouw,
    leuk al je reacties te lezen. Ik moest wel lachen om die ene foto dat jij met een waterijsje op de fiets reed en die man ging helemaal opzij schuin zitten m.a.w o,o opzij daar komt een gevaar aan.Is dat wel veilig water drinken daar ?Nou ja, je zal het zelf wel weten hè? Hoe kom je aan smeerwortelzalf had je die meegenomen of is het verse uit de bushbush? Het verbaasd me dat je daar in bikini mag, ik dacht dat het daar verboden was half naakt te lopen.
    Phil, tot het volgende bericht maar en toch uitkijken,neem niet teveel risico je moet nog 3 maanden. kusjes

  • 28 Januari 2008 - 18:42

    Wil:

    Hoi meis, dit is echt genieten wat je doet he. Leuk trouwens die djembe les en dat voor n prikkie. Is hier wel even anders zoals je weet. Vind het gewoon super leuk wat je doet en schrijft zo kunnen we toch een beetje met je meeleven. Volg Caro's raad inderdaad maar op met die teen van je, baat het niet dan schaad het ook niet. Pas op en genietse ... Groetjes

  • 29 Januari 2008 - 20:52

    Stephanie:

    hihi, leuk zeg al die foto enzo!
    heeft u het een beetje leukk ?
    Ik vroeg me af, wordt je daar niet vermoord ofzo in zo'n afgelegen gebied?
    Want hier in Nederland zou dat wel gebeuren..
    Ik hoop dat u het naar u zin heeft!
    Kusjes Stephanie.

  • 30 Januari 2008 - 07:57

    Anja:

    he meis, balen hoor van je teen, maar alles is er al over gezegd, dus daar sluit ik me maar bij aan. Wat een geweldige foto's, dat heb ik geloof ik al eerder gezegd, maar goed. Hier in dit grijze en natte Nederland zien jouw foto's er zo kleurrijk en zonnig uit. Ik word er bijna jaloers van, niet echt hoor, dat lemen hutje houd me nog steeds tegen. nou succes verder met je knutselcluppie en blijf lekker verhalen schrijven en foto's maken.
    Liefs, Anja

  • 30 Januari 2008 - 14:38

    Thea:

    Hallo, eindelijk ook berichtje van mij. Wat leuk om al die verhalen van je te lezen en idd al die reacties zijn ook erg vermakelijk !! Ik wist wel dat dat je veel kon, maar dat zelfs je tenen kunnen denken!!! Gelukkig ben je je eigen 'medicijndokter' Hopelijk kun je snel weer beetje uit de voeten. Tenslotte moet er ook nog gewerkt worden.(haha jaja) Wat ben je toch een kanjer dat je dit allemaal zo positief en vrolijk kan schrijven, je maakt inderdaad hele mooie herinneringen, en het fijne is, je laat ons ze nu al delen. Fijne tijd nog, en droom je dromen tot werkelijkheid...
    groetjes Thea

  • 31 Januari 2008 - 14:42

    Witchbitch:

    Dag schat, ik wens je heel veel sterkte met je teentje (en dan zeg je dat ik een brokkenpiloot ben).
    Leuk om je verhalen te lezen. En wat een bont gekleurd gezelschap, daar voel ik me zelfs nog wit bij vergeleken.
    Eten en drinken uit zakjes. Geweldig, vooral als je in een hobbelige bus zit. Mij lukte het dan ook niet, om de bus zonder vlekken en etensresten te verlaten.
    Ahhh das wel zielig voor dat kleine hummeltje (ook al houd ik niet zo van kinderen, zei de moeder in spe, hahahaha). Maar zo gaat het daar nou eenmaal. Ze houden er een "bijzondere" denkwijze op na, zullen we maar zeggen.
    Nou schat, hou je haaks. Gelukkig heb je daar mooi weer. HIer is het op dit moment aan het stormen en regenen, dus je mist hier niks.
    Big hug and I'll keep you posted.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kintampo

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 186387

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: