In de compound. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu In de compound. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phily Berg - WaarBenJij.nu

In de compound.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Phily

05 Februari 2008 | Ghana, Accra

De verhuizing is achter de rug en het nieuwe adres bevalt goed. Ik ben nu de tevreden bewoonster van een grote lemen hut. In mijn hut heb ik een schuimrubber matras op de grond liggen (ziet er vreselijk vies uit dus ik ben erg blij dat ik een hoeslaken bij me heb!, een tafel en een houten stoel waar de spijkers niet helemaal goed in zijn geslagen. Tegen een muur een uitsparing in de vloer die aan een douchebak doet denken en een gaatje in de muur waardoor het water naar buiten kan. Dat is dus de plek waar ik iedere dag mijn 'bucketshower' neem. Een halve emmer per dag, dus zuinig wassen.
Er horen 8 kinderen tussen de 2 en 19 jaar bij mijn gezin, een vader, moeder en oma. De enige die verstaanbaar Engels spreken zijn pa en een dochter. De 3 kleintjes kruipen 's avonds bij me op schoot en maken dan ruzie wiens beurt het is. Gelukkig is het erg donker, want ze zijn meestal wel vreselijk vies. Maar wat ik niet zie ... Verstand op nul!
Omdat er geen licht is zit iedereen in het stikdonker op het binnenplaatsje. Ik heb een olielampje gekocht, want ik zie werkelijk helemaal niets! Deze mensen hebben volgens mij kattenogen.
Gisteren was het heel gezellig.Er waren ineens een handje vol tieners bij (iedereen loopt bij iedereen aan, de radio ging aan en er werd gedanst.
De slinger aan mijn hut is trouwens een sukses! Niet alleen vindt 'mijn gezin' het erg leuk, maar vanaf de zandweg kan ik 'm precies zien, en zo weet ik waar ik moet zijn. Die hutjes lijken nl allemaal op elkaar.

Die Ghanezen zijn trouwens rare jongens hoor! Alles moet met de rechterhand gebeuren (links is onrein want gebruik je bij toiletbezoek) en als
het echt niet anders kan moet je zeggen "Sorry for left".
Als je gaat eten en er zit iemand bij je dan zeg je: "You're invited." De 1e keer had ik net gegeten, en dat had ze me zelf gegeven, dus ik snapte het niet meer. Ik zei maar: "Thank you" en liet het daarbij. Dat blijkt ook de bedoeling te zijn. Nou ja ..
En dan de 1e keer boodschappen doen! Vragen ze bij de kassa: "Do you need a rubber?" Excuse me!?!? Inmiddels weet ik dat ze een plastic tasje bedoelen en niet een condoom. Moet je ook maar weten.

De laatste 2 dagen is het superwarm. De wind is weg en dat merk je gelijk. Hetdroge seizoen staat voor de deur (hoewel ik tot nu toe nog geen druppel regen heb gezien) en dan schijnt hetnog warmer te worden. Voelde ik vorige week achterop de scooter nog een heerlijk fris windje, nu lijkt het alsof er een warme fohn op je staat gericht. Ook 's nachts is het warm en plakkerig onder mijn klamboe.

  • 05 Februari 2008 - 15:21

    Jaimie:

    wat vervelend zeg die warmte............

  • 05 Februari 2008 - 15:27

    Cor D.:


    Hoi Phily! Moest lachen om je verslag, kan me een beetje voorstellen hoe het ruikt. Heb jij geen poetsgids? Zou handig zijn. Geniet van je verslagen, dus kijk uit naar het volgende. Doei meis!!

  • 05 Februari 2008 - 15:37

    Caro:

    Kijk nou...!!! Een echt lemen hutje!Rondavel noemden wij ze.Super foto! En ja..'s lands wijs, 's lands eer, andere cultuur, andere gewoontes...maakt het juist zo aantrekkelijk!Regenseizoen..droog seizoen...lieverd, 't komt hier met bakken de hemel uit!!!!!
    Dikke kus!!!
    xoxoxoxo

  • 05 Februari 2008 - 19:16

    Rachel:

    heel vervelend die warmte... het is hier nog steeds winter/herfst!

    Ik heb me ingeschreven voor het Elevator programma (= 18 maanden buitenland voor een heeeele hoge functie). moet nu nog door 4 testen heen, dus duimen maar!!

    Verder hier alles zn gangetje, Ferry heeft weer nieuwe vissen.. :)

    xxx

  • 05 Februari 2008 - 20:26

    Assie:

    leuk huissie heb je......maar maak het niet TE gezellig, anders mag je niet meer naar huis:) Leuke foto's en ben blij dat het allemaal goed gaat en dat je je zo snel kan aanpassen.
    love, you schone zus xxx

  • 05 Februari 2008 - 22:45

    Ma.:

    wat een verhaal zeg eerst die slang toestandenen en nou je matras br.... donker in je hutje kaarsen lijkt mij wel gezellig stuur wel waxine lichtjes tussen jou drop mee. zuinig met water om te doucen,en dat met die hitte lekker luchtje ook welkom,ach phily jij past je heel goed aan en wist niet dat je zo goed kon teken wat heb je nog meer voor verborgen talenten?
    wel een mooie hut hoor ga je het binnen ook nog versieren? heb jij nog veel last van muggen? hoop maar dat het niet inregent. phyl amuseer je en tot je volgende interesante verhalen.
    kusjes pa en ma.

  • 06 Februari 2008 - 06:48

    Fred:

    Tja joh....dit is wel de wereld waarvoor je gekomen bent. Tegelijkertijd heel boeiend om van nabij mee te maken hoe het er nu echt aan toe gaat want de media laten ons beelden zien vanuit een ander idee. Mag ik je vanaf nu bombarderen tot m'n Opperhoofd Media Afrika (OMA) ?

  • 06 Februari 2008 - 08:53

    Anja:

    nou eindelijk je lemen hutje, ziet er goed uit hoor, vooral met slingers. Ik kijk elke dag of je alweer nieuwe verhalen en foto's hebt. Geweldig, vooral de kindertjes of foto's, helemaal leuk. En wat betreft die warmte, hier is t helemaal niks, grijs en nat, dus je treft t. Liefs,Anja

  • 06 Februari 2008 - 10:14

    Ellen:

    Hallo meis, leuk weer wat te lezen over je. Je ziet er goed uit. Dit, ondanks de primitieve toestanden hoor! ohhh geweldig dat je het doet allemaal, maar dat ,,vieze". Pufff.... Je relativeert goed!! Leuk huisje heb je hoor! Zeker erg gezellig met die slinger. Veel plezier met alles.
    dikke xx
    Ellen

  • 06 Februari 2008 - 10:28

    Lucie:

    Hoi Phily, voor het vuil ben je ingeent en de warmte die je krijgt van die droppies is lekker meegenomen. Wel veel hoor een hele halve emmer voor je douch, gelukkig ben je niet zo groot. Lijkt me superleuk in je eigen huis en het dorp is precies wat Afrika hoort te zijn. Kus van Jan en Lucie. Zien Afrika met belangstelling tegemoet

  • 07 Februari 2008 - 12:45

    Joop N:

    Beste Phyl,
    Klasse, echt klasse!
    Liefs,
    Joop N

  • 07 Februari 2008 - 22:50

    Corine:

    Hoi Phily,

    Wat een heerlijke verhalen, wat zul jij het naar je zin hebben! Lijkt me helemaal geweldig om allemaal mee te maken. Leuk dat ik kan meegenieten. Kijk uit naar alle volgende verhalen

    Liefs,
    Corine

  • 08 Februari 2008 - 18:18

    Lili En Step:

    He Phily,blij te lezen dat nog steeds alles goed met je gaat.
    Het hutje heb je al ,nou die bosneger nog
    maar met rubber...............!!!!
    Hihihihi een plastic tasje.........

    Als je trouwens geld uit Ghana over heb of kan houden mijn collega is er dol op die spaart allemaal buitenlands geld.Zou er heel blij mee zijn,kijk maar,

    Groetjes en dikke kus van ons doeiiiiiiiiii

  • 11 Februari 2008 - 14:34

    Hilda:

    Hey Phily, zit ik vanachter m'n bureautje in rotjeknor jouw verhalen te lezen en foto's te zien. ben je heeeeel dichtbij hoor. En je bent het echt helemaal! Hier alles top. 24 mei moet je terug zijn, hebben we feest. Fred ook!!! ik mail je erover.
    mooie tijden gewenst, take care en een dikke zoen.

    hilda

  • 11 Februari 2008 - 20:09

    Otia:

    Hallo Philly.Zo te lezen vermaak jij je wel.Hele leuke foto's. Geniet er maar lekker van. Groetjes en dikke kus.

  • 12 Februari 2008 - 19:19

    Shanelle:

    Lieve Phily, ik ben blij dat ik niet mee gegaan ben.ik vind je hutje mooi maar mijn kamer is nog mooier. ik vind het wel knap wat je allemaal doet daar.

    xxxxxxxxxxxxxxx van shanelle en ook van me moeder karin xxxxxxxxxxxxxxx.

  • 13 Februari 2008 - 02:45

    Sonja:

    wat in Godsnaam is die Hannah voor avondeten aan voorbereiden, die grote bruine hoop lijkt wel koeienstrond en zie ik nou een pispot buiten vòòr je hutje? Kan je geen paaltje voor je hutje zetten met Kon.Julianastr. en je huisnummer? Enig om al die foto's te bekijken dan heb ik zoveel vragen erover.
    Ik kruip nu mijn bed in hmmmmm lekker zacht matras (gemeen hè?) tot de volgende keer.

  • 13 Februari 2008 - 10:26

    Joyce:

    Hoi zus, pakje met dagelijkse benodigheden zijn onderweg, ben benieuwd wanneer het aankomt. Zoethout doe ik in een aparte envelop, misschien gaat dat sneller. Zijn ze om te eten of om een geurig vuurtje te stoken? Voor de volgende zending kunnen we een gezellig tafelkleedje toevoegen, als kleine contributie aan je mooie nieuwe huisje
    Veel liefs
    xxx

  • 13 Februari 2008 - 16:15

    Thea:

    Hallo phil, Je doet het goed zo 'lui' voor je landhuis en lekker helemaal alleen voor jou!!!! of moet je die ruimte delen met allerlei enge beesten???
    Je schrijft leuke berichten en ik lees ze met plezier. Gelukkig heb je, tussen al het werken door, ook nog tijd om wat om je heen te genieten. Ben trouwens heel nieuwgierig hoe je de 'gewone'dagen daar doorbrengt? en wat je werk precies inhoud? Maar dat zal ik ongetwijfeld nog wel eens horen. Nou veel sterkte met de droogte en ik kijk uit naar je volgende berichtjes. Groet Thea

  • 13 Mei 2008 - 22:21

    Sandy:

    Dag lieve schat,
    Ik lees telkens met plezier je mailtjes en moet wel lachen.
    Ja, je linkerhand is inderdaad onrein. Daarom kijken veel (moslims) ook raar op als ze zien dat ik links ben.
    Je hebt een leuk hutje. Althans van de buitenkant. En ik denk dat je maar wat blij mag zijn dat het 's avonds daar zo donker is, want dan zie je inderdaad het vuil en het ongedierte niet.
    Leuke opmerking trouwens van degene die vroeg of je daar niet vermoord wordt. Tja, nou vraag ik je.
    Maar dat van die rubbers, HAHAHAHAHA!!! Ik zie die uitdrukking op je gezicht al helemaal voor me. Lig helemaal in een deuk hier. En van dat eet gedrag snap ik al helemaal niets. Maar daar zal ik wel te simpel voor zijn.
    Heel veel liefs, hou je taai en een big hug van een rolmopsje op pootjes.
    Miss you San

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

4 maanden Ghana

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2008

Laatste bericht

01 Mei 2008

Een geit in mijn tas.

25 April 2008

De kust langs.

23 April 2008

Reizen en luieren.

12 April 2008

Na regen ...
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 186235

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: