Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Phily Berg - WaarBenJij.nu Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Khajuraho

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

12 Maart 2009 | India, Khajuraho

Dinsdagmorgen 10 maart gaan we na het ontbijt naar de tempels waar Khahurajo om bekend staat. Het riksjamannetje dat het eerst bij ons is wijst naar het bordje op zijn fiets: nr 5. Heel belangrijk voor de terugweg en eventuele andere ritten, want nu zijn we ‘van hem’. We besluiten maar eens te beginnen met het meest bekende en uitgestrekte westelijke tempelgebied. Onderweg krijgen we visite van 3 jongens op een brommer. Al rijdend babbelen we een eind weg. Waar we vandaan komen, hoe lang we in India blijven, waar we al geweest zijn ... de inmiddels bekende vragen. De bestuurder van het brommertje heeft van Suzanne uit Arnhem een paar Nederlandse zinnen geleerd. “Ik gou van jou.” “Ik ook van jou.” En “Ik niet van jou.” Wanneer we een heuveltje op moeten en de riksjaman van zijn fiets moet om verder te duwen, springt de achterste jongen van de brommer en helpt hem duwen. Na een korte uitleg over het naderende Holi feest gaan ze er weer vandoor. “You come to my shop later. Yes madam?’ Nr 5 brengt ons netjes naar de poort, wijst ons waar we tickets moeten kopen en waarschuwt ons voor dure gidsen. Hij zal aan de overkant op ons wachten. ‘Nr 5 yes sir?!?’ Jaja, nr 5, we stappen echt niet bij je concurrent in hoor.
De tempels zijn mooi, helemaal vol met beeldjes en afbeeldingen. Omdat ze bekend staan als erotische tempels, en je overal beeldjes vindt met Kamasutra houdingen, valt het me op dat de meeste afbeeldingen heel gewoon zijn. In mijn boek lees ik dan ook dat de erotische afbeeldingen maar 10% van het geheel beslaan. Eigenlijk lijken alle tempels qua afbeeldingen op elkaar. De tempel voor de Zonnegod zou je dan ook zo kunnen verwarren met de tempel voor bv Lhaksmi. Maar ... het zijn stuk voor stuk kunstwerken waar ooit iemand vreselijk veel tijd in heeft gestopt.
Wanneer we alle tempels hebben gezien zoeken we nr 5 op en laten we ons naar het hotel fietsen. En dan is het weer zwembadtijd! Heerlijk in de warme zon met een drankje en een muziekje! Badmeester ben ik al bruin?
’s Avonds weer met nr 5 naar de tempels. Deze keer voor een light and sound show. Het verhaal van de tempels wordt verteld, en 1 voor 1 worden ze mooi uitgelicht. Het is maar 1x lights off, dus dat valt reuze mee. Geweldig grote vleermuizen wedijveren om aandacht met de lichtshow, muggen zoemen om ons heen en de optochtgeluiden van buiten op straat overstemmen af en toe de zoet gevooisde stem uit de luidspreker.
De volgende dag nemen we twee riksja’s om ons naar het vliegveld te laten brengen voor een binnenlandse vlucht naar Varanasi. Vrolijk babbelend rijden we zonder haast de weg af. De mensen die we tegenkomen zijn vrolijk gekleurd. Tijdens het Holi feest gooi je nl naar elkaar met verfpoeder. Het is onschuldig, maar blijft wel een paar dagen zitten. Af en toe roept een voorbijganger ons toe: “Happy Holi!”
Ook op het vliegveldje heerst een beetje een feeststemming. Net als bij ons met Oud&Nieuw wensen de mensen hier elkaar een happy Holi. De mannen omhelzen elkaar en stoten hun borst 3x tegen elkaar. Het doet mij een beetje denken aan 2 bronstige herten.

• 08 Oktober 2009 - 13:06

Phily Van Den Berg:

Fred
    13 maart 2009
    Onvoorstelbaar hoeveel handenarbeid in al de monumenten is gaan zitten..en hoe die ondanks het heftige klimaat toch de tijd goed hebben doorstaan.

Volgens mij ga je al weer aftellen...'k ben dus erg teleurgesteld dat je Philyaanse vertellingen snel passé zullen zijn....kan je niet nog een kwartaal wegblijven...moeten we hier voor je gaan collecteren ?

sonja
    14 maart 2009
    nou Phil, ik heb al je verslagen dan gelezen,ik ben er speciaal voor gaan zitten en voordat ik er erg in had heb ik er bijna 'n uur over gedaan.heel uitgebreid dus.Maar oef, wat kreeg ik er warm van.Prachtig al die tempels doet me een beetje op de tempels van Java denken. Holi feest hebben we hier ook gezien op de t.v. dan.
    Je amuseer je wel,hoe kan het anders ook hè?
    Wie verre reizen doet kan veel verhalen zegt men.Fijne dagen nog.
    Groetjes maar.Doei