Sihanoukville & Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Phily Berg - WaarBenJij.nu Sihanoukville & Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Sihanoukville & Koh Rong

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

28 Februari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

De pick-up was zowaar redelijk op tijd. Ik was de 6e persoon die instapte en er was nog wel plaats voor een 7e persoon. Er moesten er alleen nog 7 meer mee! Al lachend (it's a nice way to get to know each other) kregen we het toch voor elkaar om iedereen inclusief rugzakken min of meer binnen te krijgen.

De sleeperbus bestaat uit 2 rijen van 2 stoelen die bijna in ligstand staan. Daar boven nog eens hetzelfde. Er is net genoeg ruimte om te liggen en te zitten, als je tenminste niet te lang of te dik bent. Het is een beetje claustrofobisch, maar zodra hij gaat rijden gaan de lichten uit en zie je er niets meer van.
Na een paar uur wordt er gestopt voor een plaspauze. We stommelen met ons plastic tasje waar je, zodra je de bus in stapt, je schoenen in moet doen naar buiten. Daar staan we eerst allemaal in verbijstering naar de hemel te staren. Grote en kleine sterren, duidelijk zichtbare sterrenbeelden, alles schittert tegen een inktzwarte lucht! Maar er moet massaal geplast worden en hokjes met Dames en Heren erop ontbreken. Dus doen we allemaal alsof we de anderen niet zien en knopen de broek los. Dan is er nog tijd voor een sigaretje (ongelooflijk hoeveel backpackers roken) voor de chauffeur dmv de claxon laat weten dat het tijd is om verder te gaan.
Liggend in mijn stoel, met een 26-jarig meisje vlak naast me, een flesje water en een cakeje als avondeten en nauwelijks ruimte om te bewegen kijk ik door het kleine stukje raam dat ik tot mijn beschikking heb naar de sterrenhemel en voel me de gelukkigste mens op aarde.

Precies 12 uur na vertrek in Siem Reap zijn we in Sihanoukville en rolt iedereen half slapend uit de bus. Tuktuk- en motodrivers staan ons al op te wachten en ik klim achterop terwijl de motodriver mijn rugzak tussen zijn knieën in evenwicht houdt.
Robin en Luuk zijn hier al een dag en hebben een bungalowtje voor me geboekt. We brengen 2 dagen door aan Otres Beach, het mooiste strand van Sihanoukville, en varen dan donderdag de 26ste in ruim 2 uur naar het eiland Koh Rong.

In Koh Rong zit alles zit direct aan het strand en een straat is er niet. Doordat het zand erg fijn is zak je diep weg en is het moeilijk lopen op je slippers, maar eigenlijk is het te vuil om op blote voeten te lopen. Er ligt veel troep op de strook zand die de straat is en ook zijn er om de paar meter poelen vies water wat uit afvoerpijpen komt. Overal liggen bergen vuilniszakken en los afval en je kan je de geur die daar vanaf komt wel voorstellen!
De 1e avond hebben we een kamer precies boven een bar waar de dronken gasten tot diep in de nacht boven de luide muziek proberen uit te komen, dus de volgende dag nemen we met z'n 3en een bungalowtje dat wat verder weg ligt.

We maken een boottour naar Long Beach aan de andere kant van het eiland en stoppen onderweg om te snorkelen (er is niet heel veel te zien) en te vissen. Er worden maar 2 visjes gevangen, dus dat wordt geen bbq.

Long Beach is prachtig met heel fijn wit zand en mooi blauw, helder water. Omdat de boot niet tot aan het strand kan komen moeten we het laatste stuk door het water lopen terwijl we onze tassen hoog en droog houden. Ik spring uit de boot in de verwachting daar te kunnen staan, maar ga gelijk, blup, kopje onder. Gelukkig staat mijn tas nog in de boot! Nu is zo'n lange Luuk erbij erg makkelijk en hij brengt de tassen droog over.

Na een paar uur op het strand te hebben gelegen zien we een mooie zonsondergang voor we weer in de boot klimmen. Het wordt nu heel snel donker en zonder een enkel lichtje op de boot varen we over het nu zwarte water. Dan stopt de boot en plonzen we met een snorkel op het donkere water in om naar het lichtgevende plankton te kijken. Als je onder water je handen heen en weer beweegt is het net of je allemaal heel kleine vuurvliegjes ziet dwarrelen. Zo mooi!

• 02 Maart 2015 - 08:59

Gerard:

Hoi Phily ,Robin en Luuk

Ik lees al jullie verslagen en heb al zoveel prachtige foto`s gezien,wat een geweldige reis maken jullie en leuk dat jullie een tijdje samen reizen.
    Nou vol verwachting wacht ik op het volgende reisverslag , heel veel reisplezier nog en geniet ervan liefs xxxxGerard

• 02 Maart 2015 - 09:36

Fred:

Ik had zo graag de verbazing op je gezicht gezien toen je onvoorzien kopje onder ging bij het verlaten van de boot voor Koh Rong. Je weet gelijk weer waarom je beter toch je 20 cm. stiletto's had moeten meenemen. ;o)

En verder ben ik natuurlijk stikjaloers op je vanwege het zicht dat je tijdens een nachtelijke plaspauze had op een stukje van het adembenemend mooie heelal, in het pikkedonker op het platteland van Cambodja. Tja, dat is een heel ander onverwacht cadeautje, dat krijgen de all-inclusive toeristen lekker niet!

Ben benieuwd naar je volgende avonturen in je prettige 'typical-you' schrijfstijl.

Greetz,

Fred

• 02 Maart 2015 - 15:31

Roger:

Hoi,

Je verhaal lezend dacht ik bij sleepersbus aan een blikje met ingelegde pilchards.
    Toen ik de foto zag, dacht ik best wel luxe. Hoop alleen dat de beluchting een beetje goed was.
    Ja, die nachtelijke sterrenhemel, die zie in Europa niet.
    En gaaf dat lichtgevende plankton.
    Nog fijne nieuwe avonturen toegewenst.

Groet,

Roger

• 04 Maart 2015 - 17:39

Ma:

hoi Phily.slaap bus zag er wel lekker uit,leuk dat je met Luuk en Robin nog een paar dagen heb opgetrokken,wat een pakkende verhalen kan jij schrijven beleef het allemaal intens mee.
    Ja het gaat nou wel opschieten voor jou dus geniet nog maar die paar dagen.x ma