Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Phily Berg - WaarBenJij.nu Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Kratie

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

04 Maart 2015 | Cambodja, Kratié

Zondagochtend neem ik in Phnom Penh afscheid van Robin en Luuk. Zij blijven even hier en gaan dan weer naar Thailand, en ik stap in de bus naar Kratie. Het is niet mogelijk om van Sihanoukville rechtstreeks naar Kratie te gaan. Want, misschien leiden niet alle wegen naar Rome, in Cambodja leiden wel alle wegen naar Phnom Penh.

We beginnen de rit met een volle bus, maar na een uurtje of 6 zijn er nog maar 5 mensen over en krijgt de chauffeur ineens haast. De laatste 2 uur rijdt hij, al toeterend, alsof hij het laatste vliegtuig moet halen.

In Kratie hoef ik maar ca 300m te lopen naar het guesthouse, waar ik weer een grote kamer heb met 2 grote bedden. Op het dak is een terras en kijk je zo op de Mekong, dus de volgende foto van een zonsondergang is snel gemaakt. Dan werk ik weer even aan mijn karma door het 2e bed op mijn kamer af te staan aan een 21-jarige Nederlandse die een bed in de dorm had geboekt maar vergeten was de datum door te geven. De volgende dag heb ik wel een single room met eigen badkamer voor $5.

Het meisje en ik nemen samen een tuktuk naar de Irrawaddy dolfijnen. Dat zijn zoetwaterdolfijnen en die zijn er nog maar op een paar plekken in Azië. Ze komen redelijk dichtbij en je hoort ze hun adem uitblazen. Daarna naar een leuk dorpje op het water waar iedereen heel vriendelijk is. Dat valt me hier in Cambodja toch op: de mensen zijn heel vriendelijk en gaan graag op de foto. Ze moeten wel lachen om mijn bruine huid. "Cambodia skin!" roepen ze.

Weer terug in Kratie zelf loop ik de markt over en maak weer veel mooie foto's.
Dit is trouwens het 1e land waar ik ben waar US dollars uit de ATM komen ipv de locale valuta. Betalen kan je met dollars en riel, ook door elkaar. Zo krijg je ook je wisselgeld terug dus het is opletten voor dit rekenwonder.
De volgende dag neem ik de veerboot naar het eiland Koh Trong. De boot ligt er al, local vrouwtjes zitten er al in, dus ik schuif aan. Ze wijzen naar het eiland en ik knik. Na een poosje wachten komt er nog een bootje, en met gebaren, wijzen en knikken wordt me duidelijk gemaakt dat ik daar in moet. Ik bedank netjes: "ahkun!" en word gelijk door breed lachende vrouwen over mijn armen geaaid.

Aan de overkant huren we (het Nederlandse meisje is aangehaakt) een fiets voor $1. Maar eerst moeten we een heel eind door de droogliggende rivierbedding lopen, want omdat het dry season is, is de Mekong veel smaller dan tijdens het regenseizoen. In een uurtje of 4 fietsen we het eiland rond, regelmatig stoppend om foto's te maken. Bij een oud vrouwtje die bananenbladeren met iets erin op een houtskoolvuurtje aan het bakken is stop ik gelijk. Ik koop een pakketje en er zit banaan met kokosrijst in. Heerlijk, maar het meisje waagt zich er niet aan.

  • 04 Maart 2015 - 15:13

    Fred:

    Poo zeg...wat een verhalen kun jij vertellen....volgens mij heb je daar nog genoeg te bezoeken om ons aan deze kant verder te vermaken!

    Goede reis verder!


    Fred

  • 04 Maart 2015 - 17:31

    Kelly:

    Whahaahaha die "please not poo" foto!! Die krijgt een mooi plekje in jouw toilet thuis neem ik aan?
    En met jouw karma zit het deze vakantie wel goed gok ik. Al die mensen die je red met een slaapplek, lief van je hoor!
    Ik snap niet dat dat meisje zich niet waagt aan zo'n heerlijke banaan!

  • 04 Maart 2015 - 17:39

    Kelly:

    By the way ik zie een foto van een bruiloftgast...het lijkt wel alsof je elke reis een wedding crasht haha.

  • 04 Maart 2015 - 18:41

    Fred Adam:

    Het is wel weer een bijzondere reis en leuke verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 186131

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: