Savannaketh, Pakse en het Bolaven plateau - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Phily Berg - WaarBenJij.nu Savannaketh, Pakse en het Bolaven plateau - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Savannaketh, Pakse en het Bolaven plateau

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

12 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

De local bus bleek een dubbeldekker te zijn waarvan alleen de bovenste verdieping werd gebruikt. Wat er onderin gebeurde weet niemand, want de trap naar beneden werd geblokkeerd door allerlei bagage. Ik zat gelukkig niet aan de zonkant van de bus, dus ik kon lekker naar buiten kijken. En er viel weer genoeg te zien. Mooie landschappen en dorpjes kwamen voorbij, mensen die zich bezig hielden met wassen (kleding en zichzelf) en werken of gewoon wat rondhingen, kinderen die speelden, allerlei verkeer ... ik heb me niet verveeld. Voorin de bus hing een tv'tje waar de hele rit keihard Lao muziek met bijbehorende clips op werd afgespeeld. AF en toe stukje Jackie Chan, maar dan snel weer terug naar de muziek. Mijn iPod is inmiddels mijn beste vriend! Om 10 uur was de bus vertrokken en om 19.30 uur waren we in Savannaketh. Lekker lang dagje onderweg dus! Grappig was dat we deze keer niet stopten voor een lunch, maar dat de bus stopte bij een klein marktje. Iedereen eruit en de verkopers schoten al tevoorschijn. Eieren op een stokje (met schil en al, ik heb nog uitgevonden wat daar inzit), halve geplette kippen en ander vlees van onduidelijke afkomst ook op een stokje, rijst en noodles in zakjes, varkensribbetjes in een bakje en alles ging weer mee de bus in. Het gesmak en etenslucht ddreven door de bus, maar ik moet zeggen ddat de kipfilet (uiteraard ook op een stokje) me goed smaakte.

De dag na aankomst was het zondag en of het daar mee te maken had weet ik niet, maar Savannakhet is een uitgestorven dorp. Er is een tempel of 2 ,3 te bekijken en een dinosaurusmuseum, maar daar houdt het wel mee op. Maar ik begon natuurlijk met een ontbijt. Ik kwam bij een zaakje waar een man op de bank naar een leeg tv scherm lag te kijken. Hij sprong op toen hij mij zag en kwam met het menu naar me toe. Ah, lekker, fried eggs with bread! "Sorry miss, no bread." Doe dan maaar met sticky rice. Dat had hij wel. Vervolgens kreeg ik eerst een lekkere bouillon, daarna een omelet met (veel) ui, beef en tomaat en de rijst, en daarna nog een banaan. Ik ben gelijk klaar voor de hele dag!

Ik kreeg een katholieke kerk in het oog en aangezien het zondag was ben ik er maar eens binnen gelopen. Bij het altaar zaten 3 mensen, 2 in het wit gekleedde nonnen en een eveneens in het wit gekleede priester geknield. Er werd een hoop gebeden en gezegend zo te zien, en naa een poosje was het klaar. Dan maar weer een tempel bezoeken. Onderweg stopte er een man op een brommer die wel een praatje wilde maken. LAstig was wel dat hi alleen Lao sprak. :-) Bij de tempel was een monnik zijn gebed aan het opzeggen. Ik ben heel stilllletjes achter hem gaan zitten luisteren. Bij de volgede tempel lag een grote liggende Boeddddha. Maar die wer net gerestaureerd, dus daar mocht in niet in. Ik mocht wel even om het hoekje en foto maken van de grote voeten. Doen we dat toch!

Nog wat drinken op een terrasje en dan maar weer richting bed en boek. Ik kom hier in ieder geval wel aan mijn rust!

Maandagmorgen stond ik om 7.15 uur weer bij het busstation. Om te ontdekken dat de volgende bus pas om 9 uur vertrekt. En wat doe je dan? Juist, wachten! Ondertussen werd het ruim onder de bus volgeladen met zoveel eieren dat ze heel Nieuerkerk van een ontbijt hadden kunnen voorzien, een visnet met 3 kippen die dus geen kant op konden, een kooi met jonge eenden, een stuk of 6 rozenstruiken, 2 heel grote durians (vruchten) en dan uiteraard nog allerlei balen, dozen, zakken en backpacks. OP het dak stonden 17 brommers en de bus zat ook al snel vol. In het gangpad liggen altijd plastic krukjes en die werden nu gebruikt. Iedereen die nog binnen kwam moest in het gangpad op zo'n krukje zitten. Je voorbuurman of vrouw zat gezellig tussen je knieeen. En stevig was het ook niet. Maar ach, de rit zou maar een uurtje of 6 duren! JE zou denken dat er niemand meer in of uit kon, maar toch lukte het de verkoopsters bij elke stop om zich met hun etenswaren tussen de mensen door te slingeren. En rook de bus weer lekker naar gebraden vlees.

Hier in Pakse aangekomen heb ik eerst de reis erug naar Bangkok geregeld. Want ik moet natuurlijk wel zorgen dat ik vrijdagavond op tijd in het vliegtuig naar NEderland zit. Het wordt weer een hele toer, maar om het voor mezelf wat makkelijker te maken en omdat ik er tijd voor heb, heb ik besloten om al op woesndag naar Bangkok te gaan. Dan kan ik daar nog even het koninklijk paleis en de groene Boedddha bezoeken. Dat ging vorige keer niet toen ik met Roy in Bangkok was door de demonstraties.

En verder heb ik de regel " Cook it, boil it, peel it or forget it" geschonden. Ik had zo'n trek in verse groenten dat ik een soort Caesar salade heb genomen. En ik heb 'm tot het laatste slablaadje en wortelflintertje opgegeten!

Vanmorgen ben ik met dagtour naar hte Bolavenplateau gegaan. Koffie- en theeplantages, watervallen en villages. Ik heb een paar ontzettend mooie foto's gemaakt die ik straks probeer te plaatsen. Ik weet alleen niet of het lukt, want dit internet is soooo slow.

Morgenochtend met weer een bus naar Champasak en vandaar neer een dorpje dat Kiet Ngong heet. Daar ga ik een paar dagen bij villagers in huis wonen. En aangezien ze geen douche hebben (wordt dus een bucketshower) hebben ze zeker geen internet. :-)

Daara ga ik door naar een eiland, Don Khong, en als ik daar bij een internetcafe kan komen lezen jullie het volgende verhaal. Want het wordt best een spannend. Ik weet nl niet precies hoe ik het dorp kom en zeker niet hoe ik er weer vandaan kom. Mar het komt vast wel goed, ds no worries. En sorry voor de fouten, maar dit toetsenbord is echt crappy!


  • 12 Februari 2013 - 18:09

    Fred:

    Lecker besiig dus mek alz ju tipfoutuh....en geef vooral je toetsenbord de schuld.....pfff..
    Enfin...zo hebben we allemaal onze eigen stressmomentjes. Maar eh....kon die Buddha tegen kietelen onder zijn megavoeten ?

    Leuk dat je de hoogvlakte hebt bezocht, d'r is inderdaad een hoop moois te zien...als het niet mistig is.

    Tip van Fred: plan je holiday t/m de laatste minuut lekker vol anders ben je tussen je oren al weer thuis. Uitstelgedrag wordt nu zeer belangrijk voor je...dus.

    Geniet jij nog van het hele alfabet aan tropische fruitverrassingen, het is je van harte gegund.

  • 12 Februari 2013 - 18:10

    Fred:

    Volgens mij heb je heel veel fans die je niet kent....dit dagboek is inmiddels als 52112 keer bekeken. Niette schlechttttttttttt !

  • 12 Februari 2013 - 21:05

    Sonja:

    In de bus eten ?? Wel uniek een rijdende bistro maar dan anders.
    Je weet 't als je bij me eet maak ik altijd iets buitenlands dus heb ik al een specialiteit uit Laos gevonden, geen ei op 'n stokje . Of toch maar patat en frikadel na al dat eten daar.
    Tot het volgend verslag. Doei

  • 13 Februari 2013 - 10:51

    Kelly:

    Oei gelukkig heb je je wagenziek bandjes bij je! Ik zou er niet aan moeten denken zo lang in de bus met al die geuren... Bah.
    Wel leuk dat je nu back to basic gaat in een dorpje. Ennuh niets mis met een bucketshower, he Ray? ;)

  • 13 Februari 2013 - 16:24

    Klasina:

    hebben weer genoten van al je verslagen !!!!! je draai je hand niet om voor een bus ritje toch haha een fijne vlucht alvast spreken elkaar met lekkere tomsoeppie groetjes geniet nog van het weer hier is het brbrbrbr Will Klasina

  • 13 Februari 2013 - 23:14

    Rachel:

    Bucket shower... doe mij die maar.. NIET!! Lang leve de nivea schoonmaakdoekjes :) Als je toch onderweg terug ben.. ik lust wel een gebakken eitje!

  • 16 Februari 2013 - 13:47

    Hiltje:

    Sabaideee! Leuk om te lezen wat je nog allemaal aan t zien bent in Laos. Ik zit inmiddels in vietnam, Sapa lekker koud hier! Morgen ga ik toevallig ook een homestay doen :) maareh je raad nooit waar ik tegenaan liep op t busstation in luang prabang.. Een GROENE bank.. Net toen ik mn laatste miljoen kippen had gepind voor de rest van mn reis in laos haha. Veel plezier nog!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 186220

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: