Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Phily Berg - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Door: Phily en Roy

Blijf op de hoogte en volg Phily

14 Maart 2010 | Thailand, Bangkok

Bangkok
Na een nacht in het vliegtuig kwamen we om 7 uur 's morgens (voor jullie 1.00 uur) aan in Bangok. Er stond al een mannetje op ons te wachten, dus we hoefden ons, heel luxe, niet druk te maken over vervoer naar het hotel. Gewoon beginnen in het dagritme is het beste, dus eerst meer eens een rondje gelopen en uiteraard eten bij een kraampje. Lastig is dat alles hier in het Thai op de borden staat, en je dus geen idee hebt wat je moet bestellen. Maar met een beetje kijken en wijzen kom je een eind. Tot Roy's verbazing vond hij het nog lekker ook. :-)
Op de boot gestapt richting Banglamphu, want daar zijn de tempels waar we mee willen beginnen. Omdat de zon knap heet is heeft de boot een dak. Maar de bruggen waar we onderdoor moeten zijn lager dan de boot hoog is, en dus zakt bij iedere brug het dak een stukje naar beneden. Handige jongens, die Thai.
Omdat we zondag een tour hebben naar de twee mooiste en grootste tempels en het Grand Palace slaan we die vandaag over. Met een tuktuk rijden we naar Wat Intrawihan, de tempel van de 50 m hoge Standing Boeddha. Vanaf grote hoogte kijkt hij minzaam op ons neer. Roy koopt drie vogeltjes en laat ze vrij. Hij wist alleen niet dat hij ze een wens/gebed voor de goden mee moest geven. Die arme vogeltjes vliegen nu vast nog doelloos rond!
We lopen naar Wat Saket oftewel de Golden Mount, een stupa die Rama III heeft laten bouwen en instortte omdat hij te zwaar was voor de grond waarop hij was gebouwd. Rama IV bouwde bouwde een kleinere stupa op de overwoekerde berg puin. Rama V maakte het karwei af door structuur aan de berg te geven en er een Indiaas, door de Britten geschonken Boeddha relekwie in te plaatsen. Eigenlijk klinkt het allemaal indrukwekkender dan het eruit zag. Er hingen grote klokken op een rij, en de Thai die er liepen gaven een lel aan elke klok.
Na de Golden Mount is de Wat Suthatthepwararam aan de beurt. Buiten worden kettingen van jasmijn en rozen verkocht. Ik koop er eentje en hang hem aan mijn tas. Dat ze eigenlijk bedoeld zijn als offer voor het Boeddha beeld binnen, dat vergeten we maar voor het gemak. Schoenen weer uit en naar binnen. ook hier een, deze keer zittend, groot gouden Boeddha beeld. Ervoor zit een monnik een gebed opte dreunen. Terwijl Roy er op zijn gemak bij gaat zitten (en bijna in slaap valt), loop ik een rondje en maak het me gemakkelijk op een muurtje. Het is heerlijk zo in het zonnetje. De monotone stem van de monnik, de rinkelende belletjes en de geur van wierook doen je geloven dat tijd er niet meer toe doet.
Dat dat absoluut niet waar is komen we achter als we verder lopen. We zoeken een plek waar we op de veerboot naar de overkant kunnen stappen. De Thai die ons de goede kant op wijst zegt: "Just 10 minute walk. No far." Dat blijken dus Thaise 10 minuten te zijn. Het is inmiddels aardig warm, en we beginnen de vermoeidheid van een doorwaakte nacht te voelen. We kopen gebakken banaan bij een stalletje en een fles water in een klein winkeltje, rusten uit bij een bushalte en gaan weer verder. Deze hele onderneming brengt ons uiteindelijk bij Wat Arun, Temple of dawn. Deze tempel is, na de tempels die we zondag gaan bekijken, de 3e in de holy trinity van Bangkok's vroege geschiedenis. De trappen zijn heel steil en de treden smal. Naar boven is lastig, naar beneden straks ook. Als beloning hebben we wel een mooi uitzicht.
's Avonds gaan we met de tuktuk naar Chinatown. Daar eten we, weerbij een kraampje langs de weg, voor 310 THB, ongeveer 7 euro 50. En dat is inclusief 2 blikjes cola!
De volgende dag gaat de wekker om 6 uur. Wassen, ontbijten en met de tuktuk (Roy vindt het helemaal luxe zo) naar de fietsenman. We fietsen met een kleine groep 5 uur lag door Bangkok. Door smalle straatjes en over bruggetjes, langs grote en kleine tempels, open riolen en groene velden. Wanneer we een drukke weg oversteken zwaait onze gids met zijn gele petje, en als bij toverslag ligt het verkeer stil. Iedereen stopt en laat ons veilig oversteken. We gaan zelfs met fiets en al boten in en varen langs huisje op palen. Het ene nog armoediger dan het het andere. Voor mij niet anders dan ik op mijn andere reizen gezien heb, voor Roy een reden voor verbazing. Zo ook de vriendelijke en steeds maar glimlachende mensen die we tegen komen. Voor mij is het , net zoals de vorige keer met Kelly, heel leuk om alles door de ogen van een 'nieuwe reiziger' te zien. In het groepje zit trouwens een man die zoveel praat, dat Kelly en Tessa samen er nog niet tegenop zouden kunnen. (sorry meiden)
Na de lunch fietsen we dwars door een marktje en de straten van Chinatown weer terug. Een hele leuke ervaring rijker!
Het straatbeeld wordt hier letterlijk gekleurd door de taxi's. Rode, roze, groene, paarse, blauwe, gele en oranje. Allemaal knallende kleuren. De tuktuk's hier zijn wat langer dan ik gewent ben. Het zijn een soort limo's waarin je net wat meer ruimte hebt dan in bv de tuktuk's in Maliesie of India.
In de wijk Sukhumvit laten we ons een uur lang een Thaise massage geven voor 7 euro pp. Anders dan bij de bekende massages krijg je hier een dunne broek en mouwloos jasje aan. Ze kneden, knijpen, duwen, trekken en strekken dus zonder olie maar met hetzelfde resultaat.
's Avonds hebben we op een diner met dansshow. Leuk om weer een keer mee te maken en het eten was lekker.
Zaterdag gaan we met de skytrain naar de Chatuchak Weekend Market. Het is een van de grootste markten ter wereld en je kan er zo'n beetje alles kopen. Behalve dus wat ik zo leuk vindt aan markten, nl groenten, fruit, kruiden etc. Dit blijkt gewoon de Thaise Beverwijk te zijn. Evenzogoed lopen we er uren rond. Eten ijs met vers fruit, drinken wat op een 'terrasje' zien van alles en kopen een paar broeken en shirts voor weinig. Dan nog een voet en schoudemassage en we gaan weer naar het hotel. Om daar dus van de reisagency te horen dat de tour morgen niet doorgaat. Er schijnen een miljoen mensen onderweg te zijn naar Bangkok voor de demosnstratie morgen. We hadden al veel politie gezien onderweg en gehoord over de demonstratie. Dat onze tour nu niet doorgaat is een behoorlikje domper. Dat we nu net niet dat gaan zien, wat bovenaan de to-do-in-Bangkok-lijst staat ... Maar het is te gevaarlijk en het paleis gaat niet eens open. Jammerjammerjammer, maar helaas.
Als we met een tuktuk naar Chinatown willen om te gaan eten roept de driver "No no no! To dangerous. Bangkok closed! Polcie, militair, boemboemboem, redshirts!" En inderdaad zien we overal wegversperringen en mensen in rode shirts in auto's en op brommers. Eten doen we bij, je raadt het al, een adresje van de driver. :-)
Vandaag (zondag) dus maar aan het zwembag liggen bakken. Soms hoorden we een hoop kabaal van beneden komen en zagen we demonstranten voorbij trekken. Maar het zwembad is op de 11e verdieping, dus veel hebben we er niet van mee gekregen. Halverwege de middag dachten we dat we misschien wel naar de tempel konden gaan die iets van het Gradn Palace afligt, maar bij de receptie zeiden ze ook "To dangerous!" Dus maar verstandig geweest en niet gegaan. Helaas hebben we verder geen tijd meer om de tempels en het paleis te gaan zien, want morgen vertrekken we voor een 3-daagse tour naar oa de River Kwai.
Tot de volgende keer dus!

• 14 Maart 2010 - 11:20

Wil & Klasina:

hoi samen, dat was weer heel wat hé, heb je nu geen pijn je armen en vingers van al dat geschrijf,en Roy sjokt maar achter jou aan hahahah, hij zal het wel leuk vinden anders deed hij het niet,en stop Roy vooral niet in dat ijzeren hutje (uit de film Bridge on the River Kwai.Toevallig net gekeken.Rustig in het zonnetje en pas goed op je zelf, dikke kus xxx
    groetjes.

• 14 Maart 2010 - 12:04

Fred:

Mooi herkenbaar verhaal Phily....en mooie beelden. Eigenlijk zou je er de klamme hitte en geur van uitlaatgassen en specerijen aan toe moeten kunnen voegen...om maar te zwijgen van de drukte daar. Daarbij vergeleken is Rotterdam een dorp op zondag.

• 14 Maart 2010 - 12:32

Ellen:

Hoi meis wat een verhaal! Ik heb er van genoten. Mooie foto´s ook weer. Je bent het schrijven nog niet verleerd hoor! Op deze saaie zondag is dit een leuke onderbreking. Geniet maar weer verder en voorzichtig daar met al dat gedoe van demonstraties enz. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    liefs

• 14 Maart 2010 - 15:28

Rachel:

Ola,

heb niks van demonstraties meegekregen.... :) Leuke taxi's!! I like :) :) :)

Have fun nog!

• 15 Maart 2010 - 09:20

Sonja:

wat zonde van Bangkok he`?.maar jullie hebben toch nog veel gezien zoals je schreef.Ik denk dat dit voor Roy 'n hele andere vakantie is dan hij gewend is.Veel plezier nog verder.Gr. XXX

• 15 Maart 2010 - 09:40

Rianne:

Erg leuk om jullie verhaal te lezen! Ook wij hadden niks meegekregen van de demonstraties, maar in ieder geval fijn dat jullie veilig zijn. Wat balen van de tour die niet doorging, maar ik weet zeker dat jullie nog genoeg andere mooie dingen zullen zien. Leuk ook om de foto's en het filmpje te zien. Ziet er echt geweldig uit! Wat een cultuur shock voor m'n vader haha.. Geniet lekker met z'n tweetjes! Benieuwd naar jullie volgende verhaal :)!
    Liefs

• 15 Maart 2010 - 10:44

Kel:

Zijn je oren al moe?
    ;)

Hoe groot is de groep?
    En kan je inderdaad lekker je eigen weg gaan of is het toch veel samen?
    Als ik het zo lees dan valt het best mee toch? En heb je volgens mij veel vrijheid.

Hoe vind Roy het?
    De cultuurshock al te boven? Raar he die vriendelijke mensen! haha

3-daagse tour? Dus daarna weer terug naar Bangkok? Dan kun je toch alsnog die tempels bekijken...

Zag trouwens gister op het nieuws al die mensen in rode t-shirts voorbij wandelen... dus ben nu wel op de hoogte haha

Enjoy! Ennuh heb je je armbandjes bij je voor die river cruise?

xo

• 15 Maart 2010 - 12:54

Lucie:

hoi samen, ben blij dat jij zoveel reist, dan zie ik ook wat van de wereld. Die demonstraties zagen er indrukwekkend uit en er waren ook granaatwerpers in de slag, verstandig dat veilige gedoe. Veel plezier verder