jungle tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Phily Berg - WaarBenJij.nu jungle tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Phily Berg - WaarBenJij.nu

jungle tour

Door: Phily en Roy

Blijf op de hoogte en volg Phily

22 Maart 2010 | Thailand, Chiang Mai

Natuurlijk hadden we met de trein een paar uur vertraging, maar ach, we sliepen toch. Grappig hoe goed je slaapt in een rijdende trein. Nadat we hadden ingecheckt hebben we ons met een tuktuk door Chiang Mai van tempel naar tempel laten rijden. Bijtijds naar bed want morgen beginnen we aan een 3 daagse jungle tour.

Met een open busje vertrekken we met 2 Françaises, 2 Amerikanen en 2 Deense meisjes voor de jungle tocht. De eerste stop is, hoe kan het ook anders, bij een waterval. Deze keer voelen wij niet de behoefte om te gaan zwemmen en nemen we genoegen met maken van en kijken naar een paar local kids die zich vermaken.

Na een paar uur rijden komen we aan in het Doi Suthep National Park. Dagrugzakken om, zwemvest eraan en lopen maar. We zwoegen door de jungle, bergopwaarts en weer naar beneden. Ik vervloek het boek dat ik meesleep. Het kreng maakt mijn rugzak zwaar en waarschijnlijk heb ik toch geen tijd om het te lezen. Ook de flessen water die we meezeulen maken het niet lichter. Natuurlijk hebben die tenminste nog nut, maar wat zijn ze zwaar! En het is warm! Al snel zijn we doorweekt van het zweet. Hebben ze hier geen kabelbaan? We zien wilde orchideeën, grote bossen bamboe en zweetdruppels. Na 3 uur lopen komen we in Mae Jok, het dorp waar we overnachten. Alle huisjes staan op palen en eronder slapen kippen, varkens en buffels. En zoals we al om 3 uur ’s nachts zullen merken, ook de hanen.
Ook onze slaapzaal is een houten huis op palen. We slapen onder een klamboe op matrasjes op de vloer. Maar eerst lopen Roy en ik een rondje door het dorp. We zien hoe de mensen een brug bouwen. Cement wordt met de hand gemengd en emmers gewoon doorgegeven. Naast al die werkende mannen ga ik zitten met mijn bellenblaas. De kinderen kijken eerst vanaf een afstandje toe, maar ze komen al snel dichterbij en springen de bellen na om ze te pakken. Een oud mannetje staat er grijnzend bij te kijken. Waar ooit zijn tanden moeten hebben gezeten zitten nu rode stompjes. Dat zien we bij meer oudere mensen. Van een tandarts hebben ze hier nog nooit gehoord.
Na het eten wordt er een kampvuur gemaakt en verteld onze gids over de gewoontes en gebruiken van deze stam. Daarna gaan we slapen, want morgen mogen we weer 4 uur lopen.

Gelukkig hoeven we de volgende dag niet meer zo heel veel te klimmen, dus is het wat minder zwaar. Of zijn we er een beetje aan gewend? We lopen naar een olifantenkamp waar we lunchen. Het is een leuk gezicht om te zien hoe onze gids in de keuken aan het werk is met de olifanten achter zich. Nadat ik samen met de mahuts en een Deens meisje een olifant heb gewassen klimmen we erop voor een rit van ongeveer een uur. Eerst samen in een bakje op zijn rug en dan omstebeurt gewoon op zijn nek. Roy en ik zijn de enige die dat doen, de rest van onze groep blijft veilig in het bakje zitten. Als je op zijn nek zit voel je de gigantische spieren goed onder je bewegen. En allemachtig, wat prikken die olifantenharen door je broek heen in je benen!
Daarna lopen we nog een uur verder naar het dorp waar we deze nacht blijven slapen. Dezelfde huisjes op palen, dezelfde ‘schone’ wc’s en de douche is deze keer een bucket shower. Daarom besluiten we ons maar gewoon in de rivier te wassen. Makkelijker en toch hetzelfde water. We moeten wel onze kleren aanhouden, want van zwemkleding en blote lijven houden ze hier niet. Terwijl wij ons wassen zijn ze naast ons bezig met het vlot waarmee we morgen de rivier af zakken.
Voor we gaan slapen laten we ons door 2 vrouwen uit het dorp masseren. We komen hier geen massages tekort. Bijna elke dag laten we ons wel masseren. De Thaise massage is behoorlijk hardhandig. Ze rekken en strekken je alle kanten op en gebruiken geen olie.

De laatste dag van onze jungletocht hoeven we helemaal niet meer te lopen. In plaats daarvan nemen we plaats op 2 van bamboe gemaakte vlotten. Onze rugzakken hangen op een driepoot hoog en droog. Zelf moeten we staan. Of zitten, maar dan zit je met je gat in het water. Met je kleren aan natuurlijk. Omdat ik 4 uur lang staan wiebelen op bamboelatten geen aantrekkelijk vooruitzicht vond, ben ik al snel gaan zitten. Dan maar nat. Per vlot moeten twee mensen mee helpen met sturen. Dat doe je door een lange bamboestok tegen de bodem, een rots of een boomstronk te duwen. Gelukkig vond Roy dat erg leuk, dus kon hij mijn beurten ook doen. :)

Na het vlotgebeuren nog 2 uur in het busje, en rond 5 uur zijn we weer in Chiang Mai. We brengen onze kleren naar een wasserij waar we ze voor 90 eurocent per kilo laten wassen en strijken. Voor dat bedrag brengen ze het ook nog naar ons hotel. Nog een paar uur rondlopen op de nachtmarkt, (Roy koopt nieuwe slippers want hij heeft de zijne in de modder van de rivier achter gelaten. Sorry Rianne), een massage en dan naar bed.

• 22 Maart 2010 - 15:25

Will & Klasina:

Allemachtig wat een mooie foto's heb je die tandeloze mummie geen kus gegeven haha.maar het was weer een heel avontuur en maar lopen als ik jullie was ging je ook de 4daagse lopen de energie heb je nu al, en een voordeel hier is het niet zo warm.Groetjes en tot het volgende mooie bericht dikke kus xx

• 22 Maart 2010 - 15:34

Kel:

Jij natuurlijk helemaal gelukkig zo tussen de locals! En hoe vond Roy het?

Ik verwacht ook weer prachtige foto's voor op de wc ;)

• 23 Maart 2010 - 09:14

Rianne:

Ahh wat zonde van die slippers! Bloed, zweet en tranen hebben die gekost ;)... Dan kan onze zoektocht voor deze zomer weer beginnen haha! Erg leuk verhaal weer en wat een geweldige foto's zeg.. Die olifanten :).. Heel erg leuk! En wat een wc... Vreselijk!! kus

• 23 Maart 2010 - 10:50

Nathalie Sneepels:

Hoi Phily,

Zoals je weet vind ik het natuurlijk heerlijk om jouw reisavonturen te lezen, ik kijk weer uit naar je volgende verslag ! En ... geniet van je vakantie ! Ik weet als geen ander hoe mooi Thailand kan zijn !

Liefs Nathalie

• 23 Maart 2010 - 22:46

Caro:

Gááf! Enjoy! Maar dat doen jullie wel...

• 24 Maart 2010 - 14:54

Desiree:

Hallo, hier even een oproepje voor de familieleden van Phily. Ik heb Boedha al een tijdje in huis, maar het gaat op dit moment echt niet zo goed met mijn andere kat en met Boedha zelf. Boedha voelt zich niet prettig en poept en plast op rare plekken in huis. Mijn eigen kat is zeer gestresst en krabt zichzelf open. Dat dit zo gebeurd is ook voor mij de eerste keer. Normaal noteer ik altijd een telefoonnummer van tante Sonja, waar Boedha in nood naar toe kan, maar dit keer zijn we dat vergeten. Ik zou het fijn vinden als iemand anders Boedha het laatste weekje kan opvangen of voor hem kan zorgen in Phily's huis.
    Groetjes Desiree
    06-18145401
    010-8489909
    zusterdees@gmail.com

• 25 Maart 2010 - 08:07

Sonja:

Wat jammer dat de olifantentocht achter de rug is want dan had je stiekum wat van die stugge haren uit kunnentrekken. Want olifantenhaar brengt geluk in je leven (zegt men daar).
    Ik hou B. in de gaten als het uit de hand loopt laat ik dit Kelly weten.Maak je maar geen zorgen. Have fun!!! Gr.XX