Dag 4 en 5 - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Phily Berg - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Phily Berg - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

08 Februari 2017 | Finland, Saariselka

Dinsdag legt de Hurtigruten aan bij Kirkenes. We gaan voor de laatste keer van boord en nemen de bus richting Finland. Gisteren hebben we bij het diner nog kennis mogen maken met de King krab, die we eigenlijk een beetje waterig vonden smaken. Later hoorden we dat dit aan de bereiding ligt. Het beest moet, wil je het goed doen, na het koken 3x met zeewater worden nagespoeld. Nou, daar had deze kok duidelijk geen zin in! Nu was ik al blij dat ik kon eten, want voor het eten was ik gezellig een beetje (lees: behoorlijk) zeeziek. Maar dankzij de wonderpillen die Els bij zich had was dat heel snel over. De rest van de avond was ik redelijk gedrogeerd, maar niet meer misselijk.

Kirkenes is een stadje waar veel vluchtelingen vanuit Rusland de grens over kwamen. Dat mocht niet te voet, maar wel op de fiets. Dus je raadt het al: er zijn nu heeeeel veel fietsen over! We brengen een bezoek aan de Anders mijn, waar in de oorlog 2.500 mensen schuilden voor de bommen. Het was erg krap en heel donker, maar de inwoners verloren hun gevoel voor humor niet. Het verhaal gaat dat de dokter na een half uur schuilen vroeg of er zwangere vrouwen aanwezig waren. Uit het donker riep een vrouwenstem "Ja, hier!" De dokter riep terug: "Hoe lang bent u zwanger?" Het antwoord kwam direct: "Ongeveer 10 minuten!"

De volgende stop is het sneeuwhotel. Ieder jaar ontwerpt een andere architect het hotel, want in het voorjaar smelt het weer. De kamers maken ze door een grote ballon met water te begieten. Laag voor laag tot er een koepel ontstaat en de ballon eruit kan. Alle 20 kamers hebben andere versieringen; de een nog kunstiger dan de ander. De bar en de aanwezige stoelen zijn van ijs, maar er ligt wel een rendierenvel op. Je slaapt in een mummie slaapzak (leuk voor op je huwelijksreis) en je hoopt dat je 's nachts niet naar de toilet hoeft!

Na het sneeuwhotel rijden we in 3,5 uur naar Inari, Finland. Onderweg zien we een werkeljjk schitterende zonsondergang. Om half 3 's middags! Het hotelletje in Inari heeft geen lift en we slepen onze koffers met veel moeite naar de 2e etage. De kamer is prima, het diner eenvoudig en het uitzicht prachtig. Naast het hotel ligt een gigantisch dichtgevroren en besneeuwd meer, waar we om half 7 en om 11 uur weer op lopen omdat we gehoor geven aan de Noorderlicht-alarm-app (3x woordwaarde?). Het is niet zo spectaculair als wat we vanaf de boot hebben gezien, maar we hebben nu alle 4 de avonden het Noorderlicht gezien en gaan voor 7 op 7. Het is koud (-14), maar dat belet ons niet te spelen met de camera en zo rennen we 1 voor 1 of samen voor de camera om onder het groene licht op de foto te komen. Ook de dames van 70+ vragen of ze ook even mogen. Een gezellige en vrolijke boel dus, zo in het donker op het ijs!

's Morgens is de lucht boven het meer mooi genoeg voor nog een paar snelle foto's voor we weer de bus in stappen naar het Sami museum. Het interessantste wat ik daar heb gehoord is dat de rendieren hun gewei ieder jaar verliezen. De mannetjes in de herfst, na de paartijd, en de vrouwtjes in het voorjaar nadat ze zijn bevallen. De afgestoten geweien kun je, nadat ze 2 dagen in water hebben gelegen, helemaal plat buigen waarna ze kunnen worden gebruikt om bv sieraden te maken.

Dan rijden we via een souvenir shop, waar ik een nieuw platvinkje koop omdat degene die ik mee had zwaar gedeukt uit de koffer kwam (sorry pa!), naar ons laatste hotel in Saariselka. Onderweg worden we verrast met een sprookjesachtig winterwonderlandschap. Fotostop!!!

Morgen gaan we met de rendierslee mee. Omdat dit (en de huskysafari overmorgen) best wel koud is, huren we zeer sexy overalls, dikke kousen en zevenmijlslaarzen. Het is 4 uur, de thermometer geeft -16 aan en wij zijn al bezig met waar en hoe laat we vanavond het Noorderlicht weer kunnen gaan bewonderen.

• 08 Februari 2017 - 17:16

Fred:

Maar uhhh...over dat groene noorderlicht...vraag eens na bij je gids(en):
    onder welke omstandigheden is het roze en/of lila? Bèèèèn buhnieuwd, lees het graag.

En ga jij in die kou ook maar lekker lopen struinen op zoek naar een nog grotere 3KeerWoordWaarde ;o)

• 08 Februari 2017 - 17:18

Fred:

Oh ja...doet u ook filmpjes van het Noorderlicht?

• 08 Februari 2017 - 19:31

Fred Adam:

Volgens mij wel een gave reis

• 08 Februari 2017 - 21:46

Roger En Ingrid Roszek:

Wederom een heel gaaf verslag Phily en prachtige foto's.
    Jullie hebben in ieder geval echt winter, hier blijft het kwakkelen.
    Vroeg me af waar ze de sauna geplaatst hadden in het sneeuwhotel.
    Fijne tochten toewenst morgen en overmorgen.

Groetjes,

Roger en Ingrid.

• 08 Februari 2017 - 22:22

Caro:

Fantastisch Phil !

• 09 Februari 2017 - 11:22

Jaimie:

Temperatuur scheelt niet veel met hier..
    Zij hebben het noorderlicht maar wij Heineken.
    Kan niet wachten op het fotoboek!!
    Nog veel plezier!!!
    Ps. Leuk cadeautje voor opa z'n verjaardag, een nieuw platvinkje
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 09 Februari 2017 - 14:12

Kelly:

Hebbie niet geslapen in het ijshotel?
    Foto's zien er mooi uit hoor.
    Ennuh liever warm dan sexy lijkt me :)

• 09 Februari 2017 - 18:18

Will Klasina:

Hoi Phily weer een prachtige reis alleen wij wisten niet
    dat je weg was voortaan eerst melden anders krijg je
    een enkelband hahaha
    mooie reportage en foto's en ga je nog langs de
    kerstman die woont daar ook .
    groetjes van ons.xxx