De reis - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Phily Berg - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Phily Berg - WaarBenJij.nu

De reis

Door: Phily

Blijf op de hoogte en volg Phily

01 Februari 2014 | Kenia, Nairobi


In een redelijk klein vliegtuig met maar 2 rijen van 3 stoelen zit ik bijna helemaal achterin. Lekker aan het raam. En in het midden, en aan het gangpad want ik heb niemand naast me. Lekker!
Voor de motoren zelfs maar gestart zijn verschijnt er een foto van een moskee op de beeldschermpjes. Daar overheen regels Arabische tekst en een diepe mannenstem die (zo te horen) een gebed voorleest. En dat is mooi, want als ik in een vliegtuig zit kan er niet genoeg gebeden worden!
Dan is het de beurt aan de digitale stewardess die vertelt dat mobiele telefoons, tablets, laptops en gamecomputers storen op de navigatie van het vliegtuig en daarom niet mogen worden gebruikt. Dit geldt niet voor gehoorapparaten en pacemakers...
De overstap in Cairo verloopt zonder noemenswaardige problemen en ondanks dat de rijen voor me vol zitten heb ik ook tijdens de 4 uur naar Nairobi 3 stoelen voor mezelf, dus oordopjes in, oogmasker op en welterusten.

Zondag 26 januari
Ook in Kikuyu is zondag de dag van de Heer en dat is te merken ook. Al in mijn bed hoor ik de kerkgangers zingen en de pastoor(?) preken, dus na mijn ontbijt loop ik die kant op. Er loopt een man met me op die me aanspreekt. Hij is onderweg naar de Calvary tempel en ik word gelijk uitgenodigd. Aangezien Joe me pas over 1,5 uur komt halen en ik altijd nieuwsgierig ben loop ik mee de van golfplaten gemaakte loods in. Ik word hartelijk welkom geheten door een vrouw in een prachtig geel gewaad en naar 1 van de plastic stoelen gebracht. Om me heen zijn bijna alle stoelen bezet en voorin staan banken waar de kinderen zitten. Die kinderen lopen ook gewoon rond en verdwijnen af en toe even naar buiten. Veel van de kleine meisjes zijn gekleed in poppenjurkjes met heel veel roze glimmende stof, kant en ruches en hebben kleine vlechtjes met gekleurde kraaltjes in hun haar. Van de volwassenen heeft zeker de helft een schrift op schoot waarin de preek van de in keurig bruin kostuum met stropdas gestoken man op het podium wordt genoteerd. Half in Swahili, half in het Engels weet hij zijn toehoorders te boeien en regelmatig klinkt er een spontaan "Amen!" Na een half uur hou ik het voor gezien en ga ik verder. Dwalend door de 'straten' hoor ik van alle kanten kerkdienstgeluiden: enthousiaste sprekers, gezang (zelfs When the saints go marching in) en instemmende Amen's! Dit alles begeleid door vogelgeluiden en stofwolken achterlatende auto's, en iedereen die ik tegenkom zegt me vriendelijk gedag. In de plaatselijke supermarkt koop ik water, kaakjes en koeken die morgen moeten dienen als ontbijt en lunch.

Maandag 26 januari
Om 6.30 uur haalt Joe me op en de volgende 45 minuten nemen we deel aan het bizar drukke verkeer waar 3 regels lijken te gelden. 1. Ieder voor zich en God voor ons allen. 2. Een 2-baansweg is voor 3 rijen auto's en alles op 2 wielen kan daar nog tussendoor. 3. Een kleine 4 centimeter ruimte tussen 2 auto's in de rij naast je is een uitnodiging voor jouw auto. Wonderbaarlijk genoeg komen we zonder ongelukken bij het busstation waarJoe me verteld waar ik moet wachten en in welke bus ik moet stappen. En zo stap

ik een half uur later in de van tv-scherm voorziene bus die me in 6 uur naar Matunda moet brengen. Vele dorpjes, landschappen, 3 films en 8 uur later stap ik uit in Matunda en wacht bij de viskraam tot Pamela me ophaalt.
Pamela is een forse, goedlachse vrouw die me begroet alsof ik haar verloren dochter ben en me vervolgens met rugzak en al achterop een motobike dirigeert. "Pole pole!" Ja, rustig aan, dat was ik al van plan!



  • 01 Februari 2014 - 13:34

    Fred:

    Blijf maar een jaar hoor...want je eerste verslag smaakt naar veel meer...mooi geschreven!

  • 01 Februari 2014 - 13:37

    Patricia Lloyd:

    Het laatste stukje van je verslag voelde helemaal als India.
    Geen regels, iedereen doet maar wat en inderdaad geen ongeluk gezien!
    Verheug mij op de rest van je belevenissen, mijn reislust komt weer een beetje terug....
    Blijf wel goed opletten hoor, het gevaar zit in een klein hoekje..
    Maar overal is kennelijk " god met je", kan helpen niet waar.

    Gr. Patricia



  • 01 Februari 2014 - 13:42

    Marlene:

    .....alsof ik met je mee reis....
    gr. Marlene

  • 01 Februari 2014 - 18:09

    Gerard:

    Hoi Phily

    Heel leuk om ff wat van jouw reisverslag te lezen geniet ervan xx Gerard

  • 01 Februari 2014 - 18:28

    Michel:

    He philly leest lekker weg hoor ga zo door en doe voorzichtig he have fun

  • 01 Februari 2014 - 19:32

    Astrid:

    Geniet ervan ....en niet zo maar met iedereen meelopen hoor!!!
    Wacht op je volgende verslag. xx

  • 02 Februari 2014 - 15:31

    Will^& Klasina:

    Hoi je hebt weer van alles mee gemaakt AMEN haha
    Het was een boeiend verslag dat is je wel toevertrouwt
    Laat de kinderen lachen en kijk uit geniet XXXXX

  • 02 Februari 2014 - 17:49

    Ma:

    Hoi Phily.

    Gelukkig hoor ik weer wat van jou,was al ongerust hele week niks,maar genoten van je reis verslag

    Jou mailtjes ook naar joyce gestuurd.

    Moest wel lachen dat je schreef "Poule-poule"alsof jij je ergens druk om maak.

    Nou Phily geniet er maar van tot de volgende nieuwtjes.

    xxx ma.

  • 02 Februari 2014 - 17:51

    Ma:

    P.S. heb je geen foto,s bij gemaakt

  • 02 Februari 2014 - 19:19

    Lucie:

    pole pole Phily en jambo jambo in Kenya, geniet ervan, leuk weer je ervaringen te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Vrijwilligerswerk in Kenia

Vast weer een bijzondere ervaring.

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2014

Bedankje uit Kenia voor alle sponsors.

19 Februari 2014

week 4

14 Februari 2014

week 3

07 Februari 2014

week 2

04 Februari 2014

week 1
Phily

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 186271

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2018 - 04 September 2018

Mongolië

04 Februari 2017 - 11 Februari 2017

Lapland

12 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Cambodja

25 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Januari 2013 - 23 Februari 2013

Laos

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Ethiopië met Rachel

10 Maart 2010 - 04 April 2010

Thailand

12 Oktober 2009 - 08 November 2009

Maleisie

27 Februari 2009 - 13 Maart 2009

India

09 Januari 2008 - 06 Mei 2008

4 maanden Ghana

Landen bezocht: